21 januari 2021

Woorden doen er toe!

Wanneer u deze column leest is Joe Biden ingezworen als 46e president van de Verenigde Staten. Het zal u niet zijn ontgaan dat de verkiezingen en de machtsoverdracht dit keer niet ‘vlekkeloos’ zijn verlopen. Het land wat voor velen dient als voorbeeld van een wereldmacht , iets wat ze zelf ook graag etaleren, was nu het voorbeeld van hoe het nu juist niet moet.

Velen zullen zich af vragen hoe dat toch kan? Iedereen zal wel een mening hebben over de oorzaak. Maar ik hoop wel dat we het allemaal eens kunnen zijn dat geweld gebruiken nooit te rechtvaardigen is en gestraft moet worden.

Omdat politici volksvertegenwoordigers zijn dienen ze naar mijn mening extra op hun woorden te letten. Want hun woorden (en daden) doen er toe en kunnen mensen verbinden, of juist aanzetten tot haat. Dat zien we in ons eigen land bij debatten in bijvoorbeeld de Tweede Kamer, maar we hebben het recent ook gezien bij de presidentiële verkiezingen in de Verenigde Staten.

Het uitspelen van mensen tegen over elkaar, niet de waarheid spreken of een halve waarheid vertellen schaadt het aanzien van politieke leiders en de politiek in zijn geheel. Maar hoe oud het spreekwoord ook is, het is en blijft waar: eerlijk zijn duurt het langst!

Wie zo af en toe ook eens wat op Twitter of andere sociale media door wat berichten ‘scrolt’ zal ontdekken dat meningen en feiten nogal door elkaar lopen. Iedereen heeft zo zijn eigen waarheid en sommige (ook Ridderkerkse twitteraars) schromen niet om die openlijk te delen. Nu is de vrijheid van meningsuiting een groot goed, maar wat opvalt is dat vaak de nuance zoek is en het soms meer weg heeft van een ordinaire scheldpartij, dan oprecht – met respect voor elkaars opvatting – het gesprek aan te gaan. Regelmatig schrik ik van de berichten en de ongenuanceerde opmerkingen als ik op Twitter de timeline #Ridderkerk eens door scrol. Om nog maar te zwijgen over de soms bedreigende en intimiderende toon. Ik vraag me dan oprecht af wat het nut of het doel is van de auteur. Zou dit de manier zijn of worden waarop we elkaar bejegenen en zouden we zelf ook zo bejegend willen worden? Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet, zou mijn bescheiden advies zijn.

Laten we in deze moeilijke tijden juist naast elkaar blijven staan. Niet alleen kijken naar wat niet goed gaat en de schuld daarvan altijd bij een ander neerleggen, zonder zelf af en toe eens in de spiegel te kijken. En zullen we niet alleen op Twitter, maar ook in de normale omgang met elkaar een beetje op onze woorden letten ….?!

Peter Kranendonk

Peter.Kranendonk@sgp-ridderkerk.nl