9 april 2021

Woonvisie 2021-2026

Een passende woning is een belangrijke levensbehoefte. In de eerste plaats dienen woningen beschikbaar te zijn voor eigen inwoners. Door het college is een concept Woonvisie 2021-2026 opgesteld. Het is een helder document met een overzicht van de bestaande woningvoorraad en de samenstelling van de huishoudens in de diverse wijken. Ook staat hierin een inventarisatie van de woonbehoefte voor de komende jaren. Het is van belang dat het college goed kan sturen, zodat de komende jaren de juiste woningen worden toegevoegd aan wat er al staat.

De SGP waardeert de input die is ingebracht door inwoners, woningcorporaties, wijkoverleggen en andere stakeholders. De SGP-fractie ziet ook haar eigen inbreng terug. Vorige week is in de raadscommissie de concept Woonvisie besproken.

Uit de inventarisatie blijkt vooral een tekort aan geschikte woningen voor starters en senioren. Ook zijn met het oog op de vergrijzing nieuwe woonconcepten nodig waarin wonen en zorg gecombineerd worden. Er lopen momenteel ook concrete initiatieven, bijvoorbeeld de Knarrenhof met hofjes voor ouderen in Het Zand en de herontwikkeling van de eerste verdieping van de voormalige bibliotheek bij de Sint Jorisstraat naar zorg-gerelateerde woongroepen. Ouderen verdienen een passende (zorg)woning. Vaak verhuizen zij vanuit een grotere woning, die dan weer beschikbaar komt voor starters of jonge gezinnen.

Er blijkt veel behoefte aan grondgebonden koopwoningen onder de € 250.000,= , zeker voor starters. Ook is behoefte aan grondgebonden koopwoningen in het duurdere segment, waardoor ook doorstroming op gang komt uit de goedkopere categorie. Ridderkerk zit ruim in de huurappartementen. Daar is met name aandacht nodig dat de kwaliteit op peil blijft van de verouderde woningvoorraad.

De SGP vindt het belangrijk dat een goede mix van woningen beschikbaar is, verdeeld over alle wijken. De wijken Bolnes, Centrum, Drievliet, Oost en West bevatten een groot aandeel sociale huurwoningen en appartementen, waar meer variatie de aantrekkelijkheid van de wijk kan verhogen. Het dorpse karakter van Ridderkerk dient behouden te blijven, evenals voldoende groene gebieden in en rond Ridderkerk. Focus dient te liggen op een maatwerkaanpak voor de verschillende wijken.

Er is sprake van een crisis op de woningmarkt. De hele regio heeft hiermee te maken en dat overstijgt Ridderkerk. De SGP heeft daarom niet de illusie dat de woonvisie een volledige oplossing is voor de wooncrisis. Wel dient lokaal een zo goed mogelijk beleid worden gemaakt om te kunnen sturen. Plannen van projectontwikkelaars kunnen aan de Woonvisie worden getoetst en met de Woningcorporaties kunnen prestatieafspraken worden gemaakt.

Het voornemen is dat minimaal 900 woningen worden bijgebouwd tot 2030. Daarbij is het van belang om gelijkmatig te spreiden over de jaren. Wanneer te veel woningen tegelijkertijd gebouwd worden, kan dat leiden tot het aantrekken van meer inwoners van buiten Ridderkerk. Ook in volgende jaren dient steeds nieuw aanbod voor Ridderkerkers beschikbaar te komen.

De SGP is voor beleid dat ontwikkeld gaat worden om te zorgen dat de woningen bij de juiste doelgroepen terecht komen en daarvoor beschikbaar blijven. Het college is van plan om een doelgroepenverordening op te stellen. Door zelfbewoningsplicht voor nieuwbouw kan worden voorkomen dat beleggers woningen opkopen, wat mogelijk is voor woningen die nieuw worden gebouwd op grond die de gemeente zelf uitgeeft. Door te zorgen voor kleine(re) woningen kan worden bevorderd dat starters een betaalbare woning kunnen huren of kopen. Met een terugkoop constructie zou kunnen worden gegarandeerd dat de woning bij nieuwe verkoop ook beschikbaar blijft voor lagere inkomens. Dit alles vraagt nog het nodige aan onderzoek naar wat wenselijk en haalbaar is. De SGP kijkt uit naar de definitieve Woonvisie aanstaande zomer.

Anton Rottier, Raadslid SGP