3 maart 2014

'Verkeer en Vervoer'

Arie den Ouden over 'Verkeer en Vervoer' in de periode 2010-2014 en daarna.

In de SGP nieuwsbrief (februari 2014) gaf ik al aan nog iets te schrijven voor publicatie via de website over het onderwerp 'Verkeer en Vervoer'. Het is een beleidsonderdeel waar ik als wethouder met veel genoegen aan werk.

Vóór de gemeenteraadsverkiezingen in 2010 maakte het onderwerp Tramplus of Ridderkerklijn heel wat tongen los. De opvattingen van de inwoners die tegen de komst van een tram waren en zijn worden, denk ik, het beste verwoord door lijsttrekker Volbregt Smit in januari 2010:

“De SGP was in de periode 2002-2006 tegen de tram en is dat ook in de periode 2006-2010, totdat de besluitvorming over bestemmingsplannen en financiën echt onomkeerbaar is. Onze argumenten tegen de Tramplus zijn verstedelijking, aantasting van het relatief dorpse karakter, inflexibiliteit van in beton gegoten rails in relatie tot veranderende reizigersoriëntaties, veiligheid, hinder en uitholling van het onderliggend busnetwerk. Zolang deze niet met overtuigende tegenargumenten worden weerlegd, blijft de SGP tegen de aanleg van de Tramplus”

In de verkiezingscampagne 4 jaar geleden namen de voorstanders van de tram de SGP deze zeer kritische opvatting vooral kwalijk omdat de SGP ook steeds maar weer inbracht dat er nog geen definitieve besluiten waren genomen. Hoewel iedereen die de dossiers kende kon weten dat er  nog geen financieringsbesluiten waren genomen wilden de voorstanders vooral uitgedragen hebben dat er onomkeerbare besluiten waren genomen.
Dat het nu inmiddels 4 jaar heel stil is rond het thema tram logenstraft het vermeende gelijk  van de voorstanders van 4 jaar geleden dat er al sprake was van een afgrond democratisch besluitvormingsproces.
De  teleurgestelde voorstanders meenden hun gezicht nog enigszins te kunnen redden met het argument dat de stadsregio als vervoersautoriteit (voorlopig) geen geld had. Het geld bleek inderdaad een niet te verwaarlozen aspect te zijn, maar bij de behandeling in juli 2010 van de begroting door het algemeen bestuur van de stadsregio voor het jaar 2011 werd bij de paragraaf openbaar vervoerinfrastructuur over Tramplus Ridderkerk het volgende vastgesteld:

“Er moet duidelijkheid komen over de legitimatie van de tramplus verbinding naar Ridderkerk. Dit is inzet geweest van de verkiezingen voor de gemeenteraad, waarbij de  ‘tegenstanders’ van de tramverbinding hebben gewonnen. Welke die duidelijkheid ook zal zijn, het programma voor 2011 zal naar verwachting kleiner zijn dan begroot, of in het geheel niet in gang worden gezet”

En dit laatste is dus realiteit geworden, dankzij het feit dat de ‘tegenstanders’ hadden  gewonnen. Een belangrijke constatering, ook weer met het oog op de komende  verkiezingen. Deze factoren hebben er met elkaar voor gezorgd dat de ambitie die officieel bij het dagelijks bestuur van de stadsregio nog leeft in plannen steeds verder opschuift in de tijd. In 2010 werd in stukken nog melding gemaakt van het jaar 2015, weliswaar met de toevoeging dat er dan nog wel geld ‘gevonden’ moest worden. In het beleidsplan uit 2012 ‘Naar een toekomstvast openbaar vervoer', wordt de Ridderkerklijn een onderwerp voor een lange termijnstudie, gericht op realisatie na 2020 en in een zogenoemde ‘strategische bereikbaarheidsagenda’ uit 2013 komt  een Ridderkerklijn naar voren als een te onderzoeken verbinding met het jaartal 2025.

In bestuurlijke kringen moeten er vaak dingen vooral wel bereikt worden; Tramplus is een voorbeeld hoe iets bij voorkeur juist niet gerealiseerd moest worden. Andere voorbeelden in de categorie ‘niet gerealiseerd’ en, vanuit de Ridderkerkse optiek, ook niet gewenst zijn een vaste oeververbinding en, in tweede instantie, een autoveer  tussen Krimpen a/d IJssel en Bolnes. Beiden bleken niet haalbaar. Zonder nadrukkelijk ‘tegen’ te moeten zijn ging de dreiging van de extra verkeersdruk op o.a. de Rijnsingel als het ware ‘vanzelf’ weer voorbij.

Maar er zijn uiteraard en gelukkig ook nogal wat zaken die wel beoogd een ook gerealiseerd zijn. De doorstroming op de Populierenlaan is verbeterd door de rotondes die daar gekomen zijn en als binnenkort de aansluiting van de tweede nieuwe rotonde naar de parkeerplaats Reijerpark ook gereed is, is de totale parkeercapaciteit in die omgeving een stuk beter te benutten, waarmee de parkeeroverlast in de omgeving van het Sportpark naar verwachting zal verdwijnen. Over een heel bekend kruispunt, Rotterdamse weg - Rijnsingel - Kievitsweg, zijn in november vorig jaar de definitieve besluiten over de herinrichting en verbeterde doorstromingsmaatregelen genomen. Door de (financiële) betrokkenheid van de partners Waterschap, Stadsregio, Rijkswaterstaat en gemeente Ridderkerk heeft het redelijk wat inspanning gekost om op een voor iedere partner bevredigende manier tot het door de gemeente zeer gewenste resultaat te komen. Een andere 'klus' die tot vermindering van overlast gaat leiden is de realisatie van een tijdelijke vrachtwagenparkeerplaats voor de vrachtauto's die moeten laden en lossen bij de AGF-bedrijven op Veren Ambacht. Vooruitlopend op een definitieve voorziening over enkele jaren in Nieuw Reijerwaard heeft de raad op voorstel van het college geld beschikbaar gesteld voor een tijdelijke voorziening op een perceel tussen de Schaapherderweg en de A15.

Uiteraard speelt op het terrein van Verkeer en Vervoer het openbaar vervoer (OV) een belangrijke rol. Een onderwerp waar bijna iedereen wel een mening over heeft. Opmerkelijk is daarbij dat de gebruikers het Ridderkerkse OV positief waarderen. Uit enquêtes komt zelfs een bovengemiddelde waardering naar voren. Reacties, soms ook publiekelijk gegeven, als zou er veel aan te merken zijn op het OV in Ridderkerk blijken vaak afkomstig te zijn van mensen die er zelf geen enkele ervaring mee hebben.
De versobering van de rijksbudgetten van enkele jaren geleden hebben voor Ridderkerk slechts betekend dat van enkele lijnen in de daluren de frequentie (enigszins) verminderde. Daar staat tegenover dat de stadsregio extra middelen vrijmaakte voor zogenoemd maatwerkvervoer en daardoor kan bij ons in de gemeente nu nieuwe buslijn 601 als maatwerkvervoer gaan rijden zoals u recent in De Combinatie kon lezen.

Vervoer over water vinden we gezien de ligging van onze gemeente ook een belangrijke en aan te bevelen vorm van OV. Het 'aardige' van de halte De Schans is dat de waterbussen naar en uit Rotterdam op hun vaarroute uit en naar Dordrecht ongeveer tegelijkertijd bij De Schans aanmeren en het driehoeksveer dat op die twee boten wacht het beeld van 'water-OV-knooppunt' compleet maakt. Voor deze fiets-voetveer verbinding tussen Ridderkerk-Kinderdijk en Krimpen a/d Lek, is onze gemeente Ridderkerk de opdrachtgever. Het contract dat aanvankelijk liep met Waterbus BV werd drie jaar geleden overgedragen naar de huidige exploitant. Om dit veer in de vaart te kunnen houden moest de bijdrage vanuit de gemeente wat verhoogd worden, maar het resultaat is dat er nu voor de periode tot en met 2021 een nieuw contract kon worden afgesloten.

Voor de nieuwe bestuursperiode 2014-2018 kan goed voortgebouwd worden op de bovenstaande resultaten. Een kleine greep uit de verkeersdoelen van het SGP verkiezingsprogramma is immers:

• rotondes die voorkeur hebben boven verkeersregelinstallaties
  • een goed parkeerbeleid regelen
  • vervoer over water stimuleren
  • geen aanleg Tramplus
  • met busverbindingen inspelen op veranderende reizigersoriëntatie, zoals busverbinding met Barendrecht.

Arie den Ouden