8 mei 2014

Veranderen in kracht

Nieuwe coalitie zoekt kracht in samenleving

10 mei 2014 21:07 | 21 keer bekeken | Nieuws » Nieuws

RIDDERKERK - “Veranderen in kracht” is het motto van het coalitieakkoord, waarvoor Leefbaar Ridderkerk, SGP, CDA en ChristenUnie hun handtekeningen hebben gezet. De politieke partners voor de komende vier jaar in Ridderkerk willen op meerdere terreinen de bal leggen op de helft van burgers en organisaties: “Wij realiseren ons dat de gemeente niet alles zelf of alleen moet willen doen. Sterker nog, wij moeten niet overal bij betrokken willen zijn. Wij laten zaken los, zodat de samenleving ruimte krijgt om de stap vooruit te maken.”

Die terugtrekkende beweging in het gemeentehuis is vooreen groot deel opgelegd door (rijks)bezuinigingen, waardoor met name op het gebied van zorg anders gewerkt moet worden. Ook in Ridderkerk wordt daarom meer ingezet op het benutten van netwerken, mantelzorg en vrijwilligers in de zorg. “Versterken van de eigen kracht” noemen de coalitiepartners dit. Tineke Keuzenkamp, beoogd wethouder voor de zorgportefeuille, erkent dat het allemaal nog wat vaag is: “We weten allemaal dat er veel gaat veranderen, maar wat er exact uit Den Haag op ons afkomt moet nog worden vastgesteld. Maar we moeten ons er wel op voorbereiden.”

Het nieuwe college hoopt die omslag te maken met meer preventie en extra inzet voor lichtere zorg, waarmee het beroep op zwaardere en duurdere zorgverlening verkleind moet worden. Aanvullend op het eigen netwerk wil de gemeente staan voor maatwerk, waarbij benadrukt wordt dat niemand tussen wal en schip zal vallen voor de zorg die nodig is. Er kan wel een eigen bijdrage tegenover staan.

Wijkgericht

Voor de invulling van de zorg wil de coalitie dicht bij de inwoners staan en daarom wijkgericht opereren met maatschappelijke partners. Het programma “Thuis in de wijk” moet voor die versterking zorgen. Daarbij wil het gemeentebestuur met platforms, kerken en wijkorganisaties op zoek naar nieuwe vormen van “verantwoordelijkheid delen”. De gemeente wil zo de vinger bij de pols houden voor het voorkomen en oplossen van knelpunten: “Voor inwoners zonder mantelzorgers zullen wij het vangnet moeten zijn. Dat vraagt om besturen dicht bij de inwoners, in de wijken en buurten van Ridderkerk.”
Participatie staat ook op andere terreinen hoog in het vaandel van de nieuwe ploeg. Er wordt meer communicatie en samenwerking beloofd in processen waarin de gemeente de trekkende rol heeft. Maar als organisaties of burgers het voortouw nemen wil de gemeente zich beperken tot een ondersteunde rol: “Hoe meer verantwoordelijkheid burgers zelf nemen, hoe kleiner de rol van de overheid kan zijn.”

(Bron: De Combinatie - 8 mei 2014)