25 januari 2018

Vaststelling gebiedsvisie ‘Plein Oost en haar omgeving’

(raadsvergadering 25 januari 2018, agendapunt 6; alleen de uitgesproken tekst geldt)

Mw.d.Vz.,

Het proces om te komen tot een toekomstperspectief maakt duidelijk dat er binnen het gebied Plein Oost en haar omgeving behoefte is aan verandering, maar dat er anderzijds ook zaken zijn die mogen blijven zoals het is. De SGP heeft de reactie van buurtbewoners en de inspraakbijdragen in de laatste commissievergadering van de heer Verheijke namens Wijkoverleg Ridderkerk-Oost en de heer Lindemans namens judovereniging To-Uchi in deze ook gehoord.

Het was lange tijd de vraag of er nog wel een supermarkt op Plein Oost zou terugkomen. Maar de SGP rekent erop, dat zolang er voldoende mensen zijn die bij Boon’s Markt hun wekelijkse boodschappen halen er boodschappen ‘om de hoek’ kunnen worden gedaan. En dat zou natuurlijk mooi zijn. In dit kader heeft de SGP het amendement ook mee ingediend. Dit neemt niet weg dat er altijd weer een situatie kan ontstaan dat er door verschillende ontwikkelingen opnieuw leegstand optreedt met verpaupering tot gevolg. En hoe kijkt de gemeente dan naar dit gebied? In deze visie wordt, zo vindt de SGP, een heldere doorkijk gegeven op wat dan wenselijk is.

De SGP is blij voor een school als de Wingerd dat nieuwbouw steeds dichterbij komt. Ook andere partijen zullen aan een nieuw multifunctioneel centrum voordeel beleven. Dat het voor een judovereniging als To-Uchi allemaal nog onzeker is wat de toekomst zal brengen is te begrijpen. Behalve de gedane toezeggingen uit verleden dat deze en andere verenigingen er niet op achtertuin mogen gaan, is het zaak deze verenigingen tijdig in het proces mee te nemen.

Voorzitter, de SGP stemt in met de voorliggende gebiedsvisie.

Dank u wel.