23 april 2015

Vaststelling bestemmingsplan Buitengebied Ridderkerk

Mw.de Voorzitter,

Voor ligt het bestemmingsplan van de diverse buitengebieden in Ridderkerk. Gebieden die grotendeels nog een open en groen karakter hebben en daarmee waardevol zijn voor Ridderkerk. De SGP fractie hecht waarde aan deze open groene buffers rondom onze gemeente en is daarom blij met het grotendeels conserverende karakter van dit bestemmingsplan. Wel vertellen de vele zienswijzen ons, dat ondanks – of misschien wel dankzij - het overwegend conserverend karakter van het plan, het vastleggen van de vormgeving van de ruimte, inwoners, ondernemers en andere partijen raakt. De reactie van de gemeente op de zienswijzen maakt duidelijk dat, voor zover er door hogere wet- en regelgeving ruimte wordt geboden, er in behoorlijk wat situaties is meegedacht en het tot aanpassing van het bestemmingsplan heeft geleid. Tijdens de commissievergadering van 16 en 17 april werd door de wethouder duidelijk gemaakt, dat in gevallen waar mogelijk wel zaken kunnen worden gerealiseerd, maar een concreet plan vooralsnog ontbreekt, betrokkenen hiermee alsnog bij de gemeente welkom zijn. Het op deze manier flexibel zijn in bestemmingen en inspelen op de vraag, is wat de SGP voor ogen heeft. Nu zal dit voor sommigen niet vergenoeg kunnen gaan. Maar soms zijn er goede redenen om niet mee te gaan in een zienswijze.

Neem Bolnes-Zuid. Zit de Ridderkerkse inwoner te wachten op een groot themapark wat honderdduizenden bezoekers per jaar trekt en zo’n 3500 extra verkeersbewegingen per dag oplevert? De SGP is van mening van niet! Niet voor niets hebben wij in een eerder aangenomen amendement het college gevraagd ervoor te zorgen geen ontwikkelingen mogelijk te maken die de twee karakteristieke aspecten, openheid en bereikbaarheid fors onder druk zetten. De reactie van de wethouder n.a.v. commissievragen over het beoogde plan ‘WHEELS’, stelde ons op dit punt gerust. We willen het college nogmaals meegeven bij eventuele ontwikkelingen in dit gebied het – breed gesteunde amendement – van de SGP fractie hierover als leidraad aan te houden.

Door het bestemmingsplan ‘Buitengebied Ridderkerk’ vast te stellen houden we in het buitengebied nog slechts één bestemmingsplan over. Kijken we naar de Omgevingswet, dan is het uiteindelijk de bedoeling om te komen tot één ‘Omgevingsplan’ voor heel Ridderkerk. Een vraag aan de wethouder. Hoe ziet de wethouder het proces voor zich, om te komen tot zo’n omgevingsplan?

Tot zover mijn bijdrage in de eerste termijn. Dank u wel.

---

In de tweede termijn heeft de SGP aangegeven het amendement m.b.t. het opschuiven van het bouwvlak aan de Pruimendijk 89-B te teunen. Het bestemmingsplan komt in de raadsvergadering van mei 2015 terug 'ter vaststelling'.