28 februari 2022

SGP houdt grote schoonmaak

De SGP Ridderkerk heeft afgelopen zaterdag een actie ‘Grote Schoonmaak’ uitgevoerd. In Rijsoord en Oost gingen teams SGP’ers met prikstokken en afvalzakken de straat op om zwerfafval op te ruimen. ‘Als SGP hebben we de gewoonte om vier keer per jaar Ridderkerk in te gaan om afval op te ruimen. Wij doen dat omdat we het belangrijk vinden dat Ridderkerkers in een schone omgeving kunnen wonen. Daaraan willen we niet alleen in de gemeenteraad een bijdrage leveren, maar ook door letterlijk de handen uit de mouwen te steken’, aldus lijsttrekker Daan Kardol.

Tijdens de prikacties van de afgelopen jaren voerde Kardol veel gesprekken met Ridderkerkers. ‘De mensen die ik sprak, wezen ons vaak op concrete problemen. Zo troffen we in 2019 in Rijsoord veel lachgashulzen aan, waarna we het initiatief hebben genomen voor het lachgasverbod. Veel mensen wezen ons op plekken waar veel zwerfafval, zoals blikjes, glaswerk en plastic verpakkingen, wordt gedumpt. Onder meer rond winkelgebieden was het vaak bar, zoals rond De Werf in Bolnes, de Aldi in West, en ook vandaag rond Plein Oost. Daarom is de gemeente dit jaar op ons voorstel een campagne ‘fatsoen moet je doen’ gestart. Wat ons betreft komt er ook meer aandacht voor handhaving. Daarom pleiten wij voor meer boa’s, minimaal een per wijk. En natuurlijk ziet u ons de komende vier jaar zelf ook weer van tijd tot tijd afval opruimen’, aldus Kardol.