21 april 2016

Raadsbijdrage Woonvisie - Progressie - gemeente Ridderkerk

(raadsvergadering 21 april 2016, agendapunt 8; alleen de uitgesproken tekst geldt)

Mw.d.Vz.,

“Dat spreken we af!” is de titel van de publicatie ‘Woningmarktstrategie en Woonvisie Regio Rotterdam 2014-2020’. De stadsregio Rotterdam als toenmalig opdrachtgever bestaat inmiddels niet meer. De gemeente Ridderkerk heeft de samenwerking echter in de subregio Zuidrand voorgezet. De afspraken die voor deze subregio zijn gemaakt vormen voor gemeenten en de corporaties de inhoudelijke basis voor samenwerkingsafspraken. Vanavond wordt onze zienswijze gevraagd over het principebesluit over het aangaan van zo’n afspraak, namelijk de prestatieafspraken 2016 – 2020 met Woonvisie en Progressie.

Naar onze mening sluiten de prestatieafspraken aan bij zowel de regioambities als – en die staan voor ons bovenaan - de Ridderkerkse ambities. Ambities waar de SGP mee in kan stemmen. Concreet hebben we het dan bijvoorbeeld over: zorgen voor gevarieerde en gewenste woonmilieus, herstructureren van verouderde woningvoorraad, reduceren van de sociale huurvoorraad naar 33% van de totale woningvoorraad, zorgen voor voldoende betaalbare huurwoningen in de goedkope prijsklasse en huurwoningen onder de eerste aftoppingsgrens en het verduurzamen van de woningvoorraad.

De SGP vindt dat de gemeente Ridderkerk en Woonvisie samen passende doelen hebben gesteld en dat daarnaast ook helder is verwoord wie wat daarvoor gaat doen. Dat de Stichting Bewonersraad Progressie in een driehoeksoverleg heeft kunnen meepraten is vanaf 2016 geen vraag meer. Een belangrijk onderdeel voor ons is de monitoring van de resultaten. Vraag aan de wethouder. De resultaten van de vorige afspraken hebben laten zien dat het heel lastig is gebleken de gewenste reductie van de sociale huurvoorraad te bewerkstelligen. Heeft u er met deze afspraken meer vertrouwen in dat het 2020 gaat lukken het streefpercentage te halen van 33%?

We zijn blij als SGP dat Woonvisie inzet op betaalbaar wonen voor Ridderkerkse huishoudens. Toch hoorden we in de afgelopen commissie vergadering tussen de regels door de directeur van Woonvisie zeggen dat er wat dit punt betreft nog uitdagingen liggen. Zo is er dan wel geen tekort aan betaalbare woningen, maar daarentegen is wel de beschikbaarheid van betaalbare woningen een probleem. Of met inkomensafhankelijke huurverhogingen de zgn. ‘scheefwoners’ in beweging zullen komen, en daarmee betaalbare huurwoningen vrijkomen, zal de praktijk moeten uitwijzen.

Een ander positief punt wat wij willen noemen is dat Woonvisie zoveel investeert in herstructurering van de oude woningvoorraad. Dat brengt ons tegelijk wel bij de vraag, hoe wij als gemeente Ridderkerk willen omgaan met de verouderde sociale koopvoorraad. De SGP vindt dat wij hierover als gemeente Ridderkerk goed moeten nadenken. Deze koopvoorraad vraagt namelijk om andere instrumenten en in ieder geval een duidelijke toekomstvisie.

Het onderzoek naar startersleningen ligt zoals we weten (RIB, 2-9- 2015) stil. In die brief is toen ook gesproken over de zgn. Blijverslening, die SVn (Stimuleringsfonds Volkshuisvesting) in ontwikkeling zou hebben. Inmiddels kunnen in Hoogeveen, na Renkum, de bewoners een beroep doen op deze Blijverslening. Vraag aan de wethouder. Is dit geen signaal om het onderzoek weer ter hand te nemen?

Mocht, naast het introduceren van de Blijverslening, het herinvoeren van de starterslening haalbaar blijken, dan kan dat laatste voor de eerder genoemde ‘scheefwoners’ het steuntje in de rug zijn om daadwerkelijk tot aankoop van een woning over te gaan. Overigens is de SGP van mening dat voor huurders die de mogelijkheden daarvoor hebben, alleen al gezien de historisch lage hypotheekrentestand van rond de 2%, het wel eens verstandiger kan zijn een woning te kopen in plaats van te blijven huren.

Er zou nog meer veel meer over het onderwerp woonruimteverdeling en alles wat er mee samenhangt te zeggen zijn, maar de SGP vindt dat de gemeente Ridderkerk en Woonvisie met deze afspraken vooruit kunnen.

Dank u wel.