30 juni 2016

RAADSBIJDRAGE TIJDELIJKE HUISVESTING VERGUNNINGHOUDERS

Mw.d.Vz.,

Wie maar enigszins het nieuws volgt merkt dat deze wereld piept en kraakt in al haar voegen en menselijkerwijs gesproken ziet het er niet naar uit dat het op korte termijn beter wordt. Op veel plaatsen in de wereld hebben geweld en chaos de overhand gekregen. Hierdoor hebben vele mensen elders een goed heenkomen moeten zoeken waardoor enorme vluchtelingenstromen zijn ontstaan. Vluchtelingenstromen die op haar beurt ook op andere landen een grote economische en sociale druk leggen. Met name die sociale druk is inmiddels ook in Nederland en Ridderkerk voelbaar. Het gaat immers vrijwel altijd om mensen uit een andere cultuur met vaak andere normen en waarden en andere gebruiken en gewoontes. Dat is ook wat wij hoorden op de informatieavonden die zijn gehouden van de insprekers tijdens de commissievergadering en in de gespreken die wij individueel of als fractie hebben gevoerd. Veel inwoners die dicht bij de voor tijdelijke huisvesting beoogde locaties wonen maken zich hier zorgen over. Dat begrijpen wij en dat is iets waar terdege rekening mee gehouden moet worden al zal het waarschijnlijk niet mogelijk blijken al die zorgen op voorhand weg te nemen. Aan de andere kant kan de SGP-fractie bij al dit leed ook niet zomaar wegkijken. De Bijbel roept ons op vreemdelingen goed te behandelen en herbergzaam te zijn. Ook dat aspect vorm een wezenlijk onderdeel van onze afwegingen.

Soms moeten we als gemeenteraad besluiten nemen over voorstellen waarbij sterk het gevoel heerst dat het kiezen is voor het minst slechte maar waarbij niets doen ook geen optie is. Vanavond ligt zo'n voorstel voor. Een voorstel dat is ontstaan uit noodzaak niet uit luxe. Ridderkerk wordt geconfronteerd met een van Rijkswege opgelegde taakstelling die in afgelopen periode aanzienlijk is toegenomen. Vorig jaar is al gebleken dat zelfs een geringer aantal vergunninghouders niet zonder aanvullende maatregelen kon worden gehuisvest. Daarbij merken wij dat ook de huisvesting in de bestaande woningvoorraad soms tot spanningen leidt als mensen die al geruime tijd op een wachtlijst staan worden gepasseerd door vergunninghouders met een urgentieverklaring.

Mede daarom zijn wij van mening dat het niet verstandig is het voorgenomen aantal te huisvesten vergunninghouders op deze locaties op voorhand al aanzienlijk terug te brengen. Mocht bij de uitwerking echter blijken dat een geringer aantal of een geleidelijkere realisatie tot een betere inpassing leidt is dat wat ons betreft geen probleem. Met name voor de Windmolen 111 is het gelet op samenstelling van de wijk en ligging van de locatie in de wijk wellicht zelfs wenselijk om een lager aantal dan 18 vergunninghouders te huisvesten. Dat deel van het amendement van LR onderschrijven wij. Van een groter aantal kan natuurlijk geen sprake zijn, ook niet als straks vergunninghouders hun intrek hebben genomen. Een veel gehoorde vraag is of het mogelijk is de vergunning periode te beperken tot een kortere periode dan 10 jaar. Wij begrijpen heel goed dat deze wens leeft. Tegelijkertijd willen we ook voorkomen dat onrealistische verwachtingen worden gewekt.

Als de komende jaren de vluchtelingenstroom - en daarmee de taakstelling voor Ridderkerk - op dit niveau aanhoudt is het niet logisch over twee of drie jaar een bestaande huisvestingslocatie af te stoten en daarmee een nog groter probleem te creëren. Mocht echter de vluchtelingenstroom de komende jaren tot stilstand komen en de instroom drastisch verminderen dan hoeven deze locaties wat de SGP-fractie betreft ook niet kosten wat het kost operationeel gehouden te worden. Het op voorhand terugbrengen van de vergunningperiode lijkt ons dus niet verstandig. De SGP-fractie is zich er van bewust dat een eventuele kortere periode dan tien jaar ook weer financiële consequenties met zich mee brengt, maar dat zij - in dit geval - dan maar zo.
Bij dit alles verwachten wij van vergunninghouders dat zij zo snel als mogelijk integreren in de Nederlandse samenleving. Dan alleen kan hun verblijf hier een succes worden. Dit vraagt van de gemeente en haar partners om van de integratie van deze vergunninghouders ook echt werk te maken en dit zo goed als mogelijk te faciliteren. Een geslaagde integratie is van wezenlijk belang, niet alleen voor de omwonenden maar in de eerste plaats voor de vergunninghouders zelf.

Tenslotte voorzitter willen wij de wethouder nog de volgende aandachtspunten mee geven:

• Betrek de omwonenden zoals Stichting buurtbelang Drievliet, Bewonersvereniging Prunusplantsoen en anderen die mee willen denken zoveel als mogelijk bij de uitwerking van de plannen.
  • Ga ruimhartig om met verzoeken die bijdragen aan beperking van inkijk en hinder en waarborging van de privacy. Met name aan de Paltrokmolen is de afstand tussen de woningen en de school erg klein.
  • Compenseer het groen aan het Prunusplantsoen dat moet wijken voor dit plan. Wellicht kan een deel van de naastgelegen parkeerplaats ook groen worden ingevuld. Ik krijg de indruk dat deze parkeerplaatsen nauwelijks gebruikt worden.