26 september 2024

Raadsbijdrage realisatie steunberm Park Maasdonck

Het zal u bekend zijn dat veiligheid hoog in het vaandel staat bij de SGP. Vaak wordt de veiligheid van een leefomgeving gekoppeld aan de mate van criminaliteit die er aanwezig is; op zichzelf een logische gedachte. De veiligheid van wonen wordt echter ook door andere factoren bepaald. In het licht van de huidige klimaatveranderingen moet daarom zeker gedacht worden aan natuurinvloeden, zoals watergeweld. Via verschillende media vernemen we voortdurend van de één die nauwelijks kan overleven door een gebrek aan water, terwijl het water voor de ander een dagdagelijkse bedreiging is.  Overstromingen, overvloedige regenval en modderstromen, om niet meer te noemen, kunnen een ontwrichtende werking op een samenleving hebben.

Vanuit dat licht bezien is de SGP-fractie blij met het doortastend handelen van het college in het dossier “Steunberm Park Maasdonck”. Na een grondig onderzoek heeft de wethouder moeten concluderen dat verregaande maatregelen nodig zijn om op lange termijn de leefbaarheid in het betreffende gebied te waarborgen. Het borgen van de stabiliteit van de oeverconstructies bij Park Maasdonck is noodzakelijk en kan alleen gerealiseerd worden door een steunberm aan te leggen langs de verschillende oeverconstructies bij Park Maasdonck. De SGP-fractie steunt deze maatregelen vanzelfsprekend.

Onoverkomelijk is dat deze maatregelen een flinke financiële impact met zich meebrengen. Dat is een bittere pil voor Ridderkerk. De SGP is zich hiervan bewust en waardeert het zeer dat de wethouder uitermate grondig te werk is gegaan in de voorbereiding. Helaas blijken er geen andere opties te zijn dan het nu voorliggende voorstel. Gelukkig verkeert Ridderkerk in een gezonde financiële situatie en zijn de middelen voorhanden om tegenvallers als deze op te vangen. Wat de SGP betreft onderstreept dit eens te meer het belang van een solide en conservatief financieel beleid.

Een tweede nadeel is dat de pier bij de Werfkade gesloopt gaat worden. De onderbouwing van de sloop is wat de SGP betreft duidelijk. Ook hier waarderen we het dat de wethouder grondig heeft onderzocht of er alternatieven zijn. Nu blijkt dat deze alternatieven er niet zijn, is het de SGP wel wat waard dat de sociale functie waarin de pier voorziet, behouden blijft voor de directe omgeving van de Werfkade. Hiervoor dienen wij vanavond een motie in die mede dankzij de input van een groot aantal fracties tot stand is gekomen, waarvoor dank aan alle betrokkenen.

In de motie roepen wij het college op om, zodra de werkzaamheden in het kader van de steunberm voltooid zijn, werk te maken van het terugbrengen van de sociale functie die de pier altijd vervuld heeft in de buurt. Belangrijk hierbij is dat de buurtbewoners betrokken worden bij het proces, zodat er een breed gedragen alternatief voor de pier wordt ontwikkeld.

Voorts is het niet zonder reden dat de motie nadrukkelijk aangeeft dat de werkzaamheden aan de steunberm eerst afgerond dienen te worden. Het doortastend optreden van het college dient niet vertraagd te worden door wijzigingen in het nu voorliggende plan op instignatie van de raad. Wat de SGP betreft is het nu eerst een zaak van doorpakken. Laten we daarom als raad het college steunen in adequaat handelen. Gezien de voortvarendheid waarmee het college nu te werk gaat, heeft de SGP-fractie er alle vertrouwen in dat de wethouder op vergelijkbare wijze met de sociale compensatie waartoe de motie oproept aan de slag gaat.

Voorzitter, u zult met mij tot de conclusie zijn gekomen dat de SGP-fractie het voorliggende raadsvoorstel graag van haar steun voorziet. Tot slot hopen wij natuurlijk op brede steun voor onze motie en wensen het college succes met de uitvoering van voorstel en motie!