19 oktober 2015

Raadsbijdrage Rapport RKC Sport en Welzijn aangestuurd?

Rapport RKC 'Sport en Welzijn aangestuurd?'

(raadsvergadering 15 oktober 2015, agendapunt 4 alléén de uitgesproken tekst geldt)

Mw.d.Vz.,

Het laatst rapport van de rekenkamercommissie is wel de spreekwoordelijke klap op de vuurpijl. In de achterliggende jaren heeft de rekenkamercommissie ons regelmatig bij diverse onderwerpen gewezen op verbeterpunten en ons van bijbehorende adviezen voorzien, waarvoor wij vanavond nogmaals onze hartelijke dank willen uitspreken. Nooit echter waren de conclusies zo scherp als in dit rapport. Niet voor niets wordt door de rekenkamercommissie herhaaldelijk aangegeven dat de bevindingen ernstig zijn.

Bij het lezen van het rapport is het schaamrood mij dan ook naar de kaken gestegen. Eén ding is wel duidelijk, we hebben het hier als gemeentebestuur - zowel college als raad - behoorlijk laten liggen. Blijkbaar was het college al eerder tot min of meer dezelfde conclusies als de rekenkamercommissie gekomen en heeft daarom eerder dit jaar een start gemaakt om tot nieuwe afspraken met de stichting Sport en Welzijn te komen. Nieuwe afspraken die in ieder geval een zakelijker karakter zullen moeten krijgen. Daarbij is het goed om vast te stellen dat het college de conclusies en aanbevelingen van de rekenkamercommissie op grote lijnen onderschrijft en dat dit in startnotitie ook zichtbaar is. Het college neemt de aanbeveling van de rekenkamercommissie voor een onafhankelijke en externe adviescommissie echter niet over. In de commissievergadering werd duidelijk dat dit is omdat het college van mening is dat dit project met de intern beschikbare capaciteit en kwaliteit tot een goed einde gebracht moet kunnen worden en omdat het project geen vertraging mag oplopen. Als SGP fractie hebben wij er vertrouwen in dat dit project onder directe leiding van de portefeuillehouder tot een goed einde gebracht kan worden. Temeer daar uit het procesverloop tot heden blijkt dat als intern expertise ontbreekt deze alsnog extern wordt betrokken.

Op basis van het voorliggende rapport hebben wij wat minder vertrouwen in de controlerende rol van de raad op de aansturing van de Stichting Sport & Welzijn. Als één ding duidelijk is, is het wel dat we die hebben laten liggen, en de vraag is nog maar in hoeverre we die rol op dit dossier zonder rapport van de rekenkamercommissie wel hadden opgepakt. Om de rol van de raad op dit punt te versterken stelt de SGP-fractie daarom voor om door een onafhankelijk adviseur te laten toetsen of de nieuwe raamovereenkomst met de stichting Sport & Welzijn de huidige tekortkomingen in de aansturing heeft weggenomen en dient daarvoor een amendement in. Voor de feitelijk te toetsen onderwerpen verwijs ik voor nu kortheidshalve naar het voorliggende amendement. Daarnaast kan tot dat de resultaten van die toets tot een positieve uitkomst hebben geleid wat ons betreft de overeenkomst met S&W voor een periode van maximaal 1 jaar worden aangegaan. We begrijpen terdege dat dit voor zowel S&W als de ambtelijke organisatie onwenselijk is, echter als de uitkomsten van de toets om nadere kaderstelling van deze raad vragen moet dat niet worden belemmerd door een reeds voor 4 jaar aangegane overeenkomst.

Mw.d.Vz.,

Nogmaals willen we de rekenkamercommissie bedanken voor dit rapport dat nodig was om ons met betrekking tot de aansturing van Sport en Welzijn weer scherp te krijgen. Uiteraard beperkt op een avond als deze die dank zich niet alleen tot dit rapport maar geldt dat ook alle andere rapporten waarmee de rekenkamercommissie ons in de afgelopen jaren van advies heeft willen voorzien.

Zie hierbij ook het amendement dat de SGP fractie heeft ingediend en dat door de raad is aangenomen