11 september 2014

Raadsbijdrage Peter Kranendonk (11-09-2014)

Huishoudelijke hulp 2015 en verder

11 september 2014

Mevrouw de VZ,

De transitie in de zorg houdt de gemoederen in Nederland aardig bezig, en terecht. Het is nog al wat. Zo ook wat betreft de huishoudelijke zorg. Helemaal duidelijk wordt het waarschijnlijk pas volgend jaar. Vooralsnog is de eerder genoemde korting van 75% teruggebracht naar 40% en lijkt het voor Ridderkerk uit te komen op 27% (1,4 van 5,3 miljoen). Hoe dan ook, het voor 2015 beschikbare budget is bekend, en daarmee de financiële kaders waarbinnen we moeten handelen, en welke extra mogelijkheden dat eventueel oplevert.

In november 2013 toen we ook over dit onderwerp spraken was er veel onduidelijkheid, bij zorgontvangers, zorgverleners en medewerkers daarvan. De SGP is blij dat het tarief voor HH1 gehandhaafd kan worden op het niveau van variant 2. Of hiermee ook automatisch een betere kwaliteit van dienstverlening wordt geborgd, zoals gesteld in het raadsvoorstel wagen wij te betwijfelen. Uiteraard vinden wij wel dat dit zo moet zijn, maar de sturingsmogelijkheden zijn beperkt. We willen de wethouder vragen er bij de zorgaanbieders op aan te blijven dringen dat het geld dat nu extra beschikbaar wordt gesteld ook echt ten goede komt van de zorg, zeg maar "de handen aan het bed" en niet opgaat aan management en andere overhead. Daarnaast zijn we blij met de toezegging van de wethouder dat er consequent gemonitord zal worden op de kwaliteit van de geleverde zorg.

De algemene voorziening is voor iedereen toegankelijk. En wie "aannemelijk" kan maken dat deze kosten niet financieel kunnen worden gedragen, komt in aanmerking voor financieel maatwerk. We willen de wethouder vragen het "aannemelijk maken" concreter te specificeren. Vooral om het ambtelijk apparaat van objectieve criteria te voorzien en te voorkomen dat straks de schijn van willekeur zou kunnen ontstaan.

Graag willen we ook de toezegging dat de communicatie over en met BAR-dichtbij beter gaat worden en we inzicht krijgen in prestatiecijfers indien deze bekend zijn. Want nu we als gemeente verantwoordelijk worden voor het verlenen van deze zorg, dienen we goed op de hoogte gehouden te worden. Om indien nodig, tijdig bij te sturen in het beleid.

De SGP zou de SGP niet zijn als we hier geen aandacht vragen voor de keuze vrijheid bij het kiezen van een aanbieder. Is die keuze vrijheid echt zo optimaal als in het stuk te lezen is en kan de wethouder ook garanderen dat hulpbehoevenden de zorgverlener kunnen kiezen die past bij hun levensovertuiging? Graag een heldere reactie hierop!

Dan is er altijd veel te doen over de indicatiestelling. Tijdens de commissievergadering gaf de wethouder aan dat er zo’n 40 mensen niet tevreden zijn en een klacht hebben ingediend. De SGP fractie vraagt de wethouder om deze klachten voortvarend en indien nodig met persoonlijke aandacht in behandeling te nemen. Deze mensen zitten weer in onzekerheid en we weten al dat deze personen het niet makkelijk hebben.

Een andere veel gehoorde klacht is dat ouderen en hulpbehoevenden vereenzamen. Dit moeten we op alle mogelijke manieren zien te voorkomen. Maar dat is niet alleen een taak van de overheid. Ook onze samenleving is aan zet en daarom waardeert de SGP ook de inzet van vele verenigingen en kerken die in woord en daad proberen bij te staan.

Mw dVz,

We wensen iedereen veel kracht en wijsheid toe om deze transitie tot een goed einde te brengen zodat we over een jaar terug kunnen kijken op een geslaagde transitie.

Mw dVz, graag zien we de reactie van de wethouder tegemoet . Tot zover mij bijdrage in eerste termijn.