28 oktober 2014

(Raads)bijdrage Peter Kranendonk

MwdVz,

Op mijn verjaardag van dit jaar hebben we kennis kunnen nemen van het eerste beleidsplan. Toen heeft onze oud-collega Theo Alderliesten een korte inbreng geleverd en aangegeven dat, de SGP het belangrijk vindt dat het meerjarenbeleidskader ruimte geeft aan eigen Ridderkerkse invulling van het beleid.  En dat gaan we ook doen volgens het voorliggende stuk. Regionaal samenwerken waar nodig, maar ook een Ridderkerkse aanpak door gebiedsgericht te gaan werken met Jeugd- en gezinsteams.

Er is de afgelopen maanden heel veel werk verricht. Ook als raad hebben we diverse informatiebijeenkomsten kunnen bijwonen om ons goed te laten informeren maar ook om kennis te nemen van de proefprojecten die in Ridderkerk plaats hebben gevonden. Met veel genoegen denken we hierbij aan de avond met daarbij de toen nog kersverse wethouder en ambtenaren die met veel passie konden vertellen en laten zien aan de hand van voorbeelden waar ze mee bezig zijn. Tijdens de laatste commissievergadering kreeg de wethouder weer veel vragen voorgeschoteld. En daaruit blijkt wel dat het ook voor ons als raad soms lastig is om alle consequenties te overzien. Je moet bijna wel een professional zijn en er dagelijks mee bezig zijn wil je alles goed kunnen beoordelen.

De fractie van de SGP staat achter de kans die de gemeente wil grijpen om de ondersteuning van de zorg te optimaliseren en adequater te organiseren. In het voorstel staat beschreven wat daar allemaal voor nodig is. Het staat nu dus allemaal mooi op papier, zelfs met mooie gekleurde schema’s, die best nogal ingewikkeld blijken te zijn. Maar na vanavond komt het echt aan op de uitvoering en dat zal niet gemakkelijk zijn. Alles is nieuw en een daar bijkomend aandachtspunt is dat er nog twee andere decentralisaties op het zelfde tijdstip plaatsvinden. Kan de wethouder aangeven of zij die extra complexiteit ook als een mogelijk risico ziet en zo ja hoe ze daar op gaat anticiperen?

Want de SGP fractie wil wel alles op alles zetten om te voorkomen dat er straks verhalen en casussen in de media verschijnen waarbij het compleet mis is gegaan. We zullen dus ook als fractie echt een vinger aan de pols houden. Het spreekt voor zich dat we hier in de raad geen individuele casussen gaan behandelen, maar als er structureel iets niet goed gaat, willen we daar wel graag (voor de media) over geïnformeerd worden om zo nodig tijdig bij te kunnen bijsturen.

Er is nog heel veel meer te zeggen over dit onderwerp, maar de tijd daarvoor ontbreekt nu. Daarom beperk ik me tot een paar zaken die voor de SGP fractie van groot belang zijn. U voelt het wellicht al aankomen, de keuzevrijheid. Kunnen inwoners van onze gemeente indien zij hulp nodig hebben ook vrij gebruik maken van de zorg die levensbeschouwelijke instellingen bieden? Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de Samenwerkende Christelijke Jeugdhulp?

Volgens de Jeugdwet en de WMO is het geregeld dat een PGB ingezet kan worden om zorg te vergoeden  die niet door de gemeente is ingekocht. Inwoners dienen dan onder meer gemotiveerd aan te geven waarom zij de zorg op grond van een PGB willen ontvangen, dan wel waarom zij de aangeboden zorg niet passend vinden. De concrete vraag is dan: Is de geloofsovertuiging van een inwoner een valide reden om aanspraak te maken op een PGB?

Als inwoners het niet eens zijn met een door de gemeente toegewezen zorgaanbod kunnen zij bezwaar maken. Kunt u uitleggen hoe die bezwaar- en beroepsprocedure eruit ziet? Is die echt onafhankelijk?

Er wordt in het “Meerjarenbeleidskader 2.0 Jeugdhulp 2015-2018” van 42 pagina’s wel 8 keer gesproken over preventie. Veel zorgdeskundigen menen dat dáár de meeste winst is te behalen. Kan de wethouder concreet aangeven wat de gemeente aan preventie doet, zit relatieondersteuning ook in het preventieaanbod van de gemeente? En wat is de visie van de wethouder?

Uiteraard willen het WMO burgerplatform maar ook alle andere participanten bedanken voor hun bijdrage en inbreng voor dit debat.

MwdVz,

Dit was onze bijdrage in eerste termijn en we zien de reactie op onze vragen en opmerkingen graag tegemoet.

2e termijn:

MwdVz,

We bedanken de wethouder voor de beantwoording van alle vragen. Het zal dus moeten gaan leiden dat jeugdigen die echt zorg nodig hebben de juiste zorg krijgen. Wij wensen de organisatie alle instellingen en de wethouder alle wijsheid toe bij de uitvoering en nieuwe aanpak van deze wet.