17 oktober 2024

Raadsbijdrage Nieuwbouw recreatiecentrum De Fakkel

Ridderkerk verdient een goed en toekomstbestendig recreatiecentrum met zwembad en sporthal. Het voorstel voor nieuwbouw is geen overbodige luxe en er is ook urgentie. Aanleiding tot het voorstel zijn onder meer de volgende vier zaken:

• stijging van energiekosten, waardoor plotseling 1,2 miljoen euro extra exploitatiebudget nodig was een volgend kalenderjaar, dat jaarlijks kan terugkeren;
  • extra meerjarige onderhoudskosten van totaal 7,5 miljoen euro tot 2031;
  • ouderdom van het zwembad, waarbij het oudste deel al 40 jaar oud is en betonrot wordt ontdekt;
  • kans op sluiting van het zwembad wanneer oude dure installaties uitvallen.

Aan renovatie of nieuwbouw valt niet te ontkomen. Een SGP-motie vraagt eind 2022 om een aantal scenario’s te onderzoeken voor zowel nieuwbouw als renovatie. De motie is unaniem door de raad aangenomen. Er zijn 4 scenario’s grondig uitgewerkt. Dank aan het college en de betrokken adviesbureaus, er is serieus uitzoekwerk verricht. Uitkomst is dat renovatie nauwelijks goedkoper is dan nieuwbouw waarbij nieuwbouw veel langer meegaat. De keus voor nieuwbouw is daarmee goed onderbouwd.

Voor de SGP is van cruciaal belang dat het nieuwe zwembad voldoende ruimte heeft voor schoolzwemmen én dat voldoende faciliteiten beschikbaar zijn voor recreatief zwemmen. Door onze inwoners wordt het recreatieve gedeelte erg gewaardeerd, zoals blijkt uit onderzoek onder onze inwoners. Overleg is gevoerd met de betrokken verenigingen, zoals onder andere Poseidon. Hieruit komt de wens voor een extra baan en de conclusie dat verlenging tot een 50 meter bad niet nodig is. Voor de SGP is daarmee goed onderbouwd dat de keus valt op scenario 2B, het scenario met een 6-baans bad en hetzelfde aantal vierkante meters recreatief water als het huidige zwembad.

Het is jammer dat het niet lukt om de bestaande buitenbaden te behouden en dat deze twee tot drie jaar dicht moeten. Het behouden is wel goed onderzocht, maar uiteindelijk niet mogelijk gebleken en ook zou de situatie qua ligging naast de gebouwen op een naastgelegen veld niet optimaal worden.

Het voornemen is om de aannemer 50 jaar garantie te vragen op de levensduur van het recreatiecentrum. Garanties kosten extra geld en voor aannemers is er een langjarig risico af te dekken. Mogelijk haken aannemers af om aan te bieden. Dat levert minder aanbieders op met bovendien een prijsopdrijvend effect. Een goed alternatief is om de levensduur van 50 jaar als eis in het bestek te zetten en dat bij oplevering deze levensduur wordt aangetoond volgens gangbare methodieken die daarvoor beschikbaar zijn. We geven het de wethouder mee.

Bijzonder jammer dat de zonnepanelen van De Groene Stroom moeten wijken. Op het nieuwe dak heeft het recreatiecentrum zelf zonnepanelen nodig voor de energievoorziening. Terugleggen is ook financieel niet realistisch. De voorzitter heeft in zijn inspreekbijdrage uitgelegd dat terugplaatsen op een ander dak financieel niet aantrekkelijk is, omdat deze zonnepanelen veel lagere opbrengsten geven dan nieuwe. De SGP vraagt het college dit financieel netjes af te handelen met De Groene Stroom volgens de afspraken in het contract dat wederzijds met elkaar overeengekomen is.

OKK vraagt om uitbreiding met een extra turnhal. De SGP begrijpt de wens, omdat minder gesjouwd hoeft te worden met toestellen. Dat kost echter jaarlijks 350.000 euro afschrijving extra. Dat is afgerond 600 euro per lid van OKK per jaar. Het realiseren met SPUK-gelden met teruggave van BTW vinden we niet realistisch. Als er al ooit SPUK gelden terug worden ontvangen, zijn die zeer welkom

om de hoge financiële lasten van het huidige voorstel te verlichten. Het amendement van de VVD en CDA zullen wij niet steunen.

Betreffende het amendement van de CU over het moment van besluitvorming, wachten we eerst de reactie van het college af.

Voorzitter, ik ga afronden. Aan het begin van mijn bijdrage heb ik de aanleiding tot het voorstel benoemd. De SGP ziet daarom geen andere weg dan nieuwbouw, als we een zwembad willen waarop we kunnen rekenen dat in bedrijf blijft. Nieuwbouw is dan ook geen luxe, maar noodzaak. Uitstel is vragen om problemen. Het huidig zwembad is als een lekke schuit met water in de kuip, een roestig zinkend schip, dat op korte termijn vervangen dient te worden. Een extra turnhal is financieel een brug te ver.