21 oktober 2024

Raadsbijdrage Motie AZC Baggerdepot

Voorzitter,

“Wat kan ik zeggen over een waardige man, vader van enkele kinderen, die in vuilnisbakken etensresten zoekt om ze zijn kinderen te geven? Wat kan ik zeggen over de talloze mensen die leven met de angst om te komen door een bom? (…)”

“Ze zijn alle hoop kwijt, ze zijn alle vertrouwen kwijt. Dat maakt dat iedereen dit land wil verlaten. Dat is hun grote verlangen. (…)”

“Binnengaan vandaag in een ziekenhuis, vandaag in Syrië, betekent dat je al het geld dat je hebt, moet neertellen. Volstaat dat niet, dan ben je uitgenodigd om te sterven. Je krijgt dan niet de zorg die je nodig hebt.(…)”

“(…) Hoe kan dat gebeuren? Hoe kunnen wij een wereld aanvaarden die niet bougeert bij het zien van al die misère, al dat kwaad? (…)”

“De tegenstrijdigheid tussen de wetenschappelijke vooruitgang en tegelijkertijd de misère in de wereld is onbegrijpelijk.”

Voorzitter, deze woorden - uitgesproken in een interview in 2023 - zijn van Jacques Mourad, aartsbisschop van Homs in de Syrische Katholieke kerk. Hij werd in 2015 door jihadisten ontvoerd en zat vier maanden gevangen samen met 250 van zijn parochianen. Ze leden honger en werden gefolterd.

De SGP stelt vanavond de vraag centraal: Waarom is de echte vluchteling slachtoffer van falend overheidsbeleid?

Binnen de christelijke traditie is herbergzaamheid een groot goed. De Bijbel houdt ons voor dat aan het einde van ons leven niet de vraag telt: hoeveel heb ik verdiend of hoe goed heb ik voor mezelf gezorgd, maar: bleek uit het dienen van je naaste dat je God liefhebt?

College, het bod met de nodige randvoorwaarden is uitgebracht. Ons inziens heeft u gedaan wat u moest doen en de SGP steunt u daarin. Waar de landelijke overheid gebrek aan regie is te verwijten, heeft u er – net als met de komst van de Asielboot - voor gekozen de regie te nemen. Daarmee laat u opnieuw zien zorgvuldig en verantwoordelijk om te gaan met voor de samenleving ingrijpende opgaven. De motie vreemd aan de orde van de dag krijgt dan ook geen steun van de SGP.

Tot slot voorzitter. Bent u bereid kritisch naar de werkwijze van Minister Faber te kijken inzake haar asielbeleid en haar waar nodig is aan te spreken op haar verantwoordelijkheid, juist naar gemeenten?

Dank u wel.

De motie van Partij 18PLUS, Leefbaar Ridderkerk en EVR, waarin het college werd opgeroepen geen bestuursovereenkomst met het COA te sluiten om meer opvangplekken in Ridderkerk te realiseren, is met 16 stemmen tegen (en 13 stemmen voor) verworpen.