27 oktober 2014

(Raads)bijdrage Kees van der Duijn Schouten (16-10-2014)

Metropool regio Rotterdam Den Haag

(raadsvergadering van 16 oktober  2014, punt 9 en 10 ; alleen de uitgesproken tekst geldt)

MwdVz,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de SGP fractie zal vanavond instemmen met de voorliggende voorstellen. Dit niet omdat we zo laaiend enthousiast zijn over de Metropoolregio, maar omdat bij wet besloten is dat de BDU gelden voor vervoer in deze regio aan de vervoersautoriteit worden toegekend, er voor het gemak maar even vanuit gaande dat de wet ook door de Eerste Kamer wordt aangenomen. Dat is overigens wel een heel belangrijk uitgangspunt. We nemen aan dat mocht het onverhoopt anders lopen, we ons besluit van deze avond kunnen heroverwegen.

Zoals gezegd, nu het er op lijkt dat de BDU gelden aan de vervoersautoriteit worden toegekend resteert de vraag of je als gemeente nog mee wil blijven praten of dat je jezelf op dit agendapunt buitenspel wilt zetten. Omdat wat de SGP betreft het vervoer en niet in de minste plaats het openbaarvervoer voor Ridderkerk zeer belangrijk is en "mee blijven doen" derhalve noodzakelijk is, rest er niet anders dan op dit moment instemmen met de regeling. Maar nogmaals dat gaat niet van harte. Met de destijds in de door de raad van Ridderkerk door middel van een amendement opgenomen wijzigingen is nauwelijks iets gebeurd, er als er iets mee is gedaan, dan zijn het vaak nog slappe aftreksels van hetgeen werd gevraagd. Ook qua financiën zijn we nog niet waar we zouden moeten zijn. Een eerdere bijdrage van € 2,95 per inwoner, kan schijnbaar achteloos worden verlaagd naar € 2,45 per inwoner. Een totale bijdrage die daarmee daalt van € 6.710.000 naar € 5.573.000. Dat is een daling met ruim € 1.137.000. De resterende 5,5 miljoen wordt helemaal besteed aan het programma Economisch vestigingsklimaat daar immers de programma's Verkeer en Openbaar Vervoer volledig gefinancierd worden vanuit de BDU gelden. In een eerdere bijdrage heeft de SGP al aangegeven dat inwoner bijdragen onderbouwd moeten zijn met een deugdelijke begroting. Een lijstje met een paar ton voor een aantal activiteiten en 2,4 miljoen voor apparaatlasten is bij lange na niet wat wij voor ogen hebben bij een deugdelijke begroting. Dat brengt mij gelijk op een door u in het raadsvoorstel ook genoemd punt. De bijdrage aan de Stadsregio bedroeg € 4,65, maar daar deed de stadsregio dan ook veel meer voor. U heeft aangegeven de overige taken van de Stadsregio die niet door de MRDH worden overgenomen binnen het resterende budget van € 2,20 per inwoner uit te willen voeren. Wellicht een vraag die meer in de commissie had thuis gehoord, maar kunt u ons een overzicht van de taken van de Stadsregio doen toekomen, en aangeven of die overgaan naar de MRDH, terugkomen naar de gemeente, elders worden ondergebracht of komen te vervallen?

Tenslotte voorzitter,

Wij blijven ons zorgen maken over de reikwijdte van de MRDH. Het aantal pijlers is weliswaar teruggebracht, maar via het Economisch Vestigingsklimaat lijken andere onderwerpen vrij makkelijk weer op de agenda te komen. We zullen dit nauwlettend blijven volgen en vragen u ook hierop alert te zijn. Op de rol van de provincie wil ik nu verder niet ingaan, daar is in de commissie al genoeg over gezegd. U weet hoe wij daar over denken.

Wij kunnen instemmen met de zienswijze op de voorstellen Metropoolregio. Wat ons betreft heeft u hierin de juiste kritische toon gevonden en worden een aantal wezenlijke zaken aangekaart. De wijze waarop met deze zienswijze zal worden omgegaan is voor ons weer een volgend meetpunt met betrekking tot de MRDH. In ons amendement hadden wij opgenomen dat het DB verplicht is een advies over elke zienswijze aan het AB te doen toekomen. In de aangepaste regeling is opgenomen dat het DB dit kan doen. En hoewel er formeel nog geen AB of DB is zijn wij zeer benieuwd hoe nu met de ingediende zienswijze wordt omgegaan.

Samenvattend voorzitter, nog heel veel kritische noten, maar "nee" zeggen is wat ons betreft geen optie, daarom stemmen wij met beide voorstellen in.