30 juli 2014

Raadsbijdrage Kees van der Duijn Schouten (10-07-2014)

Kadernota 2015.

(raadsvergadering 10 juli 2014, agendapunt 7; alleen de uitgesproken tekst geldt)

Mw.d.Vz.,

Vandaag behandelen we een kadernota, die zich beperkt tot een paar globale kaders op hoofdlijnen. In verband met de recent gehouden gemeenteraadsverkiezingen, was er geen tijd een financiële vertaling te maken van het coalitieakkoord. Dit verschuift nu naar de programmabegroting. Datzelfde geldt voor de nieuwe investeringslijst. Begrijpelijk dat deze zaken in de kadernota 2015 niet meer meegenomen konden worden. De SGP fractie is blij met de opmerking dat we volgend jaar naar verwachting een meer sturende en besluitvormende kadernota kunnen verwachten.

De belangrijkste kaders die nu overblijven zijn:

• Een structureel sluitende begroting, te bereiken door scherper ramen en eventuele bezuinigingsmaatregelen;

• Om de komende jaren toe te werken naar het sluitende perspectief wordt de inzet van een dekkingsreserve 2015-2018 mogelijk gemaakt;

• De overheveling van taken door de rijksoverheid gebeurt budgetneutraal, oftewel, we doen het voor het geld dat we er voor krijgen.

Hierover kort een paar opmerkingen.

Het sluitende perspectief is en blijft voor de SGP het uitgangspunt. Om te kunnen blijven doen wat we als gemeente belangrijk vinden dient het huishoudboekje op orde te zijn. Zo eenvoudig is het. Dat geldt voor bedrijven, gezinnen en ook voor de gemeente. Maar dan rijst de vraag hoe dat voor elkaar te krijgen. Wat ons betreft hanteert het college de juiste volgorde. Eerst waar mogelijk scherper ramen, en als dat niet voldoende blijkt dan eventueel noodzakelijke bezuinigingen. Wat de SGP betreft zouden we niet moeten spreken over "scherper" ramen, maar over "realistischer" ramen. Namelijk op zo'n manier dat de begroting zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid komt. Dat betekent dat sommige posten verlaagd kunnen worden en dat andere verhoogd moeten worden (we spraken er vorige week ook over). Dat is nadrukkelijk geen verandering van beleid op welk dossier dan ook, en ook geen sturingsinstrument voor de uitvoerende organisatie. Dat is eenvoudigweg trachten in de begroting een zo reëel mogelijk beeld te geven van de geschatte kosten. Als begrotingsposten worden verlaagd, maar het beleid ongewijzigd blijft, vergroot uiteraard wel het risico dat op een of meerdere beleidsterreinen méér wordt uitgegeven dan begroot. Dat is op zich ook geen drama, zolang we ons maar van deze mogelijkheid bewust zijn. Daarom heeft het - wat de SGP fractie betreft - de sterke voorkeur eerst realistischer te ramen, voordat voorzieningen worden wegbezuinigd om tot een sluitend meerjarenperspectief te komen.

Dan nog even de dekkingsreserve. Afgelopen jaren heeft deze reserve de nodige rust gegeven en heeft mede deze reserve er toe geleid dat de Gemeente Ridderkerk voor repressief toezicht door de provincie in aanmerking bleef komen. Wat ons betreft zou het alleen al daarvoor nuttig zijn.

Ten slotte,

Er komen vanaf 2015 een aantal belangrijke taken van de rijksoverheid naar de gemeente toe. Het uitgangspunt dat deze taken worden uitgevoerd binnen de daarbij behorende rijksmiddelen is wat de SGP fractie betreft een noodzakelijk uitgangspunt. Of dit ook meteen vanaf 2015 gaat lukken is nog maar de vraag, maar daarover is – wat ons betreft – vorige week genoeg gezegd.

Voorzitter u zult begrijpen dat wij met deze kadernota kunnen instemmen. We kijken uit naar de begroting waarin een en ander verder zal zijn uitgewerkt.