8 juli 2014

Raadsbijdrage Kees van der Duijn Schouten (03-07-2014)

Mw.d.Vz.,

De gemeente Ridderkerk sluit het jaar 2013 af met een positief saldo van ruim 1,8 miljoen inclusief per saldo een onttrekking aan de reserves van circa 4,4 miljoen. De onttrekking aan de reserves is redelijk in lijn met de begroting, het resultaat duidelijk positiever dan begroot. En dat is niet voor het eerst. Ook in 2011 en 2012 waren er forse positieve resultaten van respectievelijk 2,7 en 1,3 miljoen euro, en dat is toch opmerkelijk in deze economische tijden. Zeker als we bedenken dat het in 2011 nog nodig leek om een bedrag van 3,6 miljoen euro te storten in een dekkingsreserve 2011, zodat tekorten in de meerjaren begrotingen vooruitlopende op structurele bezuinigingen van uit deze reserve gedekt konden worden. Tot en met 2013 is hiervan geen euro nodig geweest en de tussenrapportage 2014 doet vermoeden dat dit ook voor 2014 niet nodig zal zijn. De achterliggende jaren is wel gebleken dat het bijzonder lastig is een goede schatting te maken van baten en lasten. Ook afgelopen jaar is dat weer duidelijk geworden. Het enorme verschil in resultaat tussen de slotwijziging en het definitieve resultaat zegt wat dat aangaat voldoende. Het zou toch mooi zijn als we hier iets meer grip op konden krijgen. Ziet de wethouder daar mogelijkheden voor?

Zoals al eerder gezegd is in 2013 per saldo 4,4 miljoen aan de reserves ontrokken. Vanavond wordt daar waarschijnlijk weer 1,9 miljoen aan toegevoegd, nog even los van de vraag welke reserves dat precies worden. Per saldo moeten we concluderen dat in 2013 de stand van de reserves met 2,5 miljoen is afgenomen, maar dat we bij het vaststellen van de begroting over 2013 nog uitgingen van een afname met 4.5 miljoen. Uiteindelijk toch twee miljoen minder ingeteerd dan begroot. Ook de accountant constateert dat Ridderkerk nog steeds een solide reservepositie heeft, waarvan we dit jaar een deel hebben gebruikt. En daar zijn reserves ten slotte voor. Die worden opgebouwd in vette jaren, om te kunnen worden ingezet in magere jaren. Niet onbezonnen in het wilde weg uitgeven, maar in slechte tijden, weloverwogen aanwenden voor hetgeen absoluut noodzakelijk is.

Gelet op de afspraken die we met elkaar hebben gemaakt nog kort de belangrijkste punten.

In zowel de management letter als het accountantsverslag heeft de accountant ruimschoots aandacht voor de bouwgrondexploitaties. En ook tijdens de commissievergadering gaf de accountant aan dat hij daar tijdens zijn controle uitgebreid aandacht aan heeft besteed. Met een totale boekwaarde van ruim 30 miljoen vormen ze 20% van het balanstotaal. Een post die er toe doet.

De grootste risico's zijn vertragingen in de gronduitgifte en dalende grondprijzen. Met een verwachte cumulatieve opbrengst van ruim 4 miljoen en een voorziening van eveneens ruim 4 miljoen lijken we financieel nog steeds aan de goede kan te zitten. Wel vragen wij het college met klem het advies van de accountant om de frequentie van actualisatie waar nodig te verhogen over te nemen. Kan de wethouder wellicht ook nog toelichten waarom de verliesvoorziening € 154.000 hoger is dan de som van de verwachte negatieve eindwaardes?

Een bijzonder bouwgrondexploitatie is onze gemeenschappelijke regeling Nieuw Reijerwaard. Ook die krijgt van de accountant de nodige aandacht. Het risico profiel is hoog en de mate van onzekerheid groot, zeker zo aan het begin van de ontwikkeling. Maar vooralsnog sluit de grondexploitatie op € 700.000 positief. Ook hier zijn vertraging en dalende grondprijzen de grootste risico's. Van het laatste lijkt vooralsnog geen sprake te zijn. De eerste noopt ons zo snel mogelijk de ontwikkeling te realiseren. Iedere vorm van vertraging is nadelig voor deze grondexploitatie en daarmee voor Ridderkerk. De accountant adviseert ons de ontwikkelingen periodiek te monitoren en om regelmatig financiële

rapportages en risicoscenario's op te vragen. De SGP fractie neemt ook dit advies ter harte. Derhalve willen wij de leden van het AB - zowel die uit het college als die uit de raad - vragen deze informatiebehoefte met nadruk en indien nodig herhaaldelijk onder de aandacht te brengen van het AB van de gemeenschappelijke regeling.

Uit bijlage 6 van de jaarstukken blijkt dat de achterstand in het herzien van de bestemmingsplannen nagenoeg is weggewerkt. Complimenten hiervoor aan de vorige wethouder en de ambtelijke organisatie. Er is op dat punt een grote hoeveelheid werk verzet. De SGP fractie gaat er vanuit dat nu de achterstand is weggewerkt voortaan alle bestemmingsplannen binnen de wettelijke termijn van 10 jaar zijn herzien of middels een beheersverordening zijn verlengd.

In de eerst tussenrapportage wordt kort aangegeven welke zaken momenteel geregeld worden zodat de gemeente Ridderkerk per 1 januari 2015 klaar is voor de drie decentralisaties. Gelukkig worden wij op andere momenten en manieren uitgebreid meegenomen in deze ontwikkelingen. Wat daarbij opvalt is het enthousiasme en de gedrevenheid van de ambtenaren en andere betrokkenen die hiermee bezig zijn. De laatste bijeenkomst over de jeugdzorg was daar een sprekend voorbeeld van. Dit staat overigens in schril contrast met de rampenscenario's die regelmatig in de pers uit de doeken worden gedaan. Het doet ons goed en geeft ons vertrouwen in de uitkomst dat tijdens deze bijeenkomsten de impact en de problemen die met deze decentralisaties gemoeid zijn niet onder stoelen of banken worden gestoken, maar dat houding altijd is "we gaan er voor en gaan zorgen dat dit op een goede manier in Ridderkerk geregeld wordt". Ook als raad willen wij daar onze bijdrage aan leveren. Daarom zijn wij mede indiener van het Amendement van het CDA, zodat al dat enthousiasme wat wij tegenkomen niet door financiële beperkingen zal worden belemmerd. Met als doel dat ook in 2015 de Ridderkerkse inwoners die het nodig hebben en er niet zelf in kunnen voorzien de zorg krijgen die ze nodig hebben.

Ten slotte voorzitter,

Willen wij de ambtelijke organisatie weer hartelijk danken voor het beantwoorden van de vele vragen. Op basis van de nummering waren het er 306, maar in sommige gevallen wel met een aantal subvragen soms oplopend tot wel zeven. Het zal ongetwijfeld een hectische week zijn als al die vragen beantwoord moeten worden. Kan de wethouder eigenlijk een indicatie geven wat het beantwoorden van al die vragen kost? Wellicht dat we als raad op dat punt ook eens bij onszelf te rade moeten gaan.

Vandaag sluiten we 2013 af en maken we de balans op voor het lopende jaar. Beide stemmen wat de SGP fractie betreft tot tevredenheid. Volgende week hopen we bij leven en welzijn de kaders te stellen voor 2015, hetgeen wederom een bijzonder jaar belooft te worden. Onder verwijzing naar onze laatste algemene beschouwingen zien wij ook 2015 met vertrouwen tegemoet. Maar daarover volgende week meer.