5 juli 2018

Raadsbijdrage: Jaarstukken 2017 en 1e tussenrapportage 2018

 

Mw.d.Vz.,

 

De gemeente Ridderkerk sluit 2017 af met een forse + van bijna 4 miljoen. Ruim 4 miljoen daarvan komt uit winstneming op grondexploitaties maar de lijst met verschillen (al dan niet rechtmatig) tussen jaarrekening en programmabegroting is sowieso fors. Zorgelijk op dat punt is de plussen vrijwel allemaal incidenteel zijn en dat van de minnen ruim 1 miljoen structureel is. Daarover straks meer. Met betrekking tot de jaarrekening nog een  opmerkingen en een suggestie. Overlast van buurtbewoners en hangjongeren neemt toe als ook het aantal diefstallen uit woningen. Daar moet zoals in de jaarrekening aangegeven blijvend aandacht voor zijn.

Dan nog een suggestie. Deze financiële stukken blijven over het algemeen lastige materie, zelfs voor raadsleden laat staan voor een groot deel van onze inwoners. In bijvoorbeeld Hendrik Ido Ambacht wordt een helder overzicht gemaakt van 1 pagina waarop in 1 oogopslag wordt aangegeven wat de inkomsten van de gemeente zijn en waaraan het geld is uitgegeven. Wellicht dat het college eens wil kijken zoiets ook voor Ridderkerk te maken en na goedkeuring van de jaarstukken te publiceren?

In de eerste tussenrapportage – en dan hebben we het nog maar over de eerste 3 maanden van 2018 – valt op dat de structurele gevolgen van de jaarrekening 2017 een forse negatieve impact hebben op het verwachte resultaat voor 2018. Voor de jaren daarna lijken de effecten te kunnen worden opgevangen binnen het begrotingssaldo maar voor 2018 moeten voor bijna 1,7 miljoen de reserves worden aangesproken. Goed dat we ruime reserves hebben waardoor dit mogelijk is, maar het geeft wel aan dat voorzichtigheid geboden is en blijft. Zeker ook gelet op de invoering van het Interbestuurlijk programma waarmee een aantal taken met bijbehorende gelden naar de gemeente komen. De ervaring leert dat overheveling van taken financieel nog wel eens “uitdagend” kan uitpakken.