30 juni 2016

RAADSBIJDRAGE INTEGRAAL VEILIGHEIDSBELEID

Mw.d.Vz.,

De nota Integraal Veiligheidsbeleid is een overzichtelijk en goed leesbaar stuk. De SGP heeft overigens met minstens zo veel belangstelling kennis genomen van de onderliggende Veiligheidsanalyse gemeente Ridderkerk 2015. Waarbij willen we wel opmerken dat het wat ons betreft zeer wenselijk zou zijn als bij een volgende analyse de vergelijkingen consequenter worden gemaakt.

Bij het thema ”woon en leef omgeving”; wordt Ridderkerk vergeleken met de gemeenten in de Regio Rijnmond, bij de fysieke kwaliteit met een aantal gemeenten in Brabant en bij de objectieve veiligheid wordt voor het vergelijk weer voor gemeenten in Rijnmond gekozen en zo beweegt het door de hele analyse tussen deze verschillende gebieden.
Ook in de tijd is het vergelijk niet eenduidig. De ene keer wordt vergeleken met het gemiddelde van afgelopen jaren (pag. 9) dan weer met het eerste jaar uit de reeks (pag. 11) in andere gevallen weer 2014 t.o.v. 2013. Ook hierin zou een eenduidige vergelijking wenselijk zijn. Uit de veiligheidsanalyse blijkt dat in de woon- en leefomgeving jeugdoverlast en burengerucht nog steeds veel “incidenten” geven. Waarbij met name op burengerucht Ridderkerk veel slechter scoort dan bijvoorbeeld Barendrecht en Albrandswaard. Het is jammer dat de analyse niet verder gaat dan de constatering dat Ridderkerk op dit punt slecht scoort en dat de vraag hoe dit komt niet wordt gesteld, laat staan beantwoord. Wat dat aangaat had de bestuurlijke rapportage bij het vorige veiligheidsbeleid meer diepgang.

Wat ook opvalt is dat Ridderkerk relatief gezien slechts scoort op diefstal uit, van of vanaf motorvoertuigen. Met name de diefstal van voertuigen is in Ridderkerk aanzienlijk hoger dan in vergelijkbare omliggende gemeenten. In de uitwerking van het uitvoeringsprogramma’s verwachten wij op dit punt concrete maatregelen. Waarbij wij overigens op geen enkele wijze de impact die ander High Impact Crimes of vermogensdelicten hebben op slachtoffers willen bagatelliseren. Ook daarvoor dient in de uitwerking ruimschoots aandacht te worden geschonken. Want de SGP onderschrijft volledig de conclusie dat ieder misdrijf, iedere overtreding en iedere vorm van overlast er één te veel is.

Ten slotte voorzitter, Doelen en kader in dit veiligheidsbeleid vinden wij - uitzonderingen daar gelaten - vrij algemeen geformuleerd. Daarmee zijn het geen slechte doelen of uitgangspunten, maar de 1 vertaalslag vanuit de - uitgebreide - analyse had wat ons betreft beter gekund. We gaan er vanuit dat deze vertaalslag bij het opstellen van de uitvoeringsprogramma’s meer vorm krijgt.