14 april 2016

Raadsbijdrage Integraal Accommodatieplan Ridderkerk

Dank u wel voorzitter,

Het integraal accommodatieplan geeft een helder beeld van het gemeentelijk vastgoed en de wensen van de gebruikers daarvan. De SGP is van mening dat een helder kader is neergelegd voor de ontwikkeling van het gemeentelijk vastgoed in de komende tien jaar. De SGP dankt het college en de ambtenaren voor het vele werk dat is verricht en de kwaliteit van de opgestelde documenten. Ook willen wij de gebruikers bedanken voor hun waardevolle inbreng.

Voor de SGP is het een goede beleidslijn om schoolgebouwen ouder dan 40 jaar te renoveren of te slopen en voor accomodaties voor schoolgymnastiek en sport het aantal vierkante meters op peil te houden.  Zo blijft Ridderkerk toekomstbestendig en wordt aangesloten bij de te verwachten behoefte voor de bevolking. Daarnaast onderschrijven wij het uitgangspunt van het college dat met alles wat voor ligt het gaat om wat de meest ideale situatie is. En zoals de wethouder heeft aangegeven moeten we op inbreidingslocaties zuinig zijn. Het is een veel omvattend plan, dat uiteraard om verdere uitwerking vraagt. Het is derhalve logisch dat nu de hoofdlijnen worden vastgesteld en de verdere uitwerking en financiële onderbouwing later per onderdeel aan de Raad voor besluitvorming wordt voorgelegd.

Met de voorkeursscenario’s die zijn voorgesteld als richting om het plan uit te werken, vallen de diverse puzzelstukjes op een logische wijze in elkaar. De SGP stemt in om het plan als rode draad te gebruiken voor verder onderzoek en met deelplannen te komen die voorzien zijn van een financiële onderbouwing.

Nadrukkelijk aandachtspunt voor de SGP is dat voldoende voorzieningen in de wijken beschikbaar blijven voor de wijkgebonden activiteiten van inwoners. We staan wel achter de keuze voor het afbreken van sporthal De Beverbol en de activiteiten te verplaatsen naar het Reijerpark. Overdag wordt deze sporthal voornamelijk gebruikt voor gymnastiekonderwijs voor het Farel college en het Gemini college en de afstanden voor de leerlingen worden dan aanzienlijk korter. Er zijn echter ook activiteiten specifiek voor de wijk Bolnes en we zijn blij met de aankondiging van de wethouder om hier lokaal in de wijk oplossingen voor te zoeken.

Daarbij vragen we nadrukkelijk aandacht voor een goede vervangende locatie voor de buurtpreventie van Bolnes.

Naar het groot aantal insprekers tijdens de commissievergadering heeft onze fractie met aandacht geluisterd. Deze insprekers zijn gebruikers van de accommodaties en verschillenden hebben zorg dat door het verdwijnen van hun huidige locatie de door hen ontplooide activiteiten negatief zullen worden geraakt.  Ze weten wat ze hebben, maar niet wat ze krijgen. We vragen de wethouder de toezegging dat met deze zorgen terdege rekening  wordt gehouden bij verdere uitwerking van het IAP en dat gebruikers van de huidige accommodaties door uitwerking van het IAP niet onevenredig negatief worden geraakt in de uitoefening van hun activiteiten.Een aantal insprekers heeft aangegeven dat ze aanvankelijk te laat hebben gereageerd op de communicatie van de gemeente om input voor het IAP. Fijn dat toch rekening gehouden wordt met de later ingekomen reacties.

Voor nieuwbouw van KCR in combinatie met een sporthal is te weinig ruimte op Sportpark Ridderkerk. Vestiging op het Reijerpark is een goede oplossing.

Onze fractie ziet de voordelen van  de vestiging van het Gemini college op Sportpark Ridderkerk na verhuizing van KCR. De grond is al in het bezit van de gemeente, het ligt naast een belangrijke OV halte en andere bestemmingen passen niet bij de omgeving.

Het Reijerpark mag zich verheugen in grote belangstelling van diverse partijen om zich hier te vestigen. Een vierkante meter kan echter maar eenmaal worden uitgegeven. Vestiging van én KCR én het Gemini in het Reijerpark vraagt om een totale herinrichting van het Reijerpark en zal leiden tot veel hogere kosten. De SGP wil verantwoord omgaan met de beschikbare middelen.

Voor gymnastieklokalen ziet de SGP in het voorkeursscenario een goede verdeling over Ridderkerk om de afstanden tot de scholen beperkt te houden. Een nieuwe sporthal met 3 vloeren aan de P.C. Hooftstraat ter vervanging van de sporthal Drievliet, de gymzaal P.C.Hooftstraat en de 48 jaar oude gymzaal Da Costalaan heeft onze instemming. Ook hier geldt dat onze fractie vraagt aan de wethouder om dezelfde toezegging als zoëven gevraagd bij Bolnes.

Samenvattend vindt de SGP het IAP een goed plan dat enerzijds ambitie uitstraalt en anderzijds van realisme getuigd

Dank u wel.