10 september 2015

Raadsbijdrage herstelplan ToBe

Mw.d.Vz.,
De raad wordt voorgesteld in te stemmen met het "ToBe Continued Herstel- en reorganisatieplan". De vraag is overigens of we veel anders kunnen. In het door ToBe opgestelde reorganisatieplan is een viertal scenario's uitgewerkt om de huidige situatie bij ToBe om te buigen. En op basis van de voorliggende scenario's lijken er weinig tot geen argumenten te zijn om voor een ander dan het derde scenario te kiezen. De andere scenario's pakken alle substantieel duurder uit, helpen en passant de volledige cultuureducatie in Ridderkerk om zeep of laten voor de gemeente onaanvaardbare risico's bestaan door de B3 status te continueren.
Daarmee worden we als raad  feitelijk voor het blok gezet, omdat kiezen voor een andere variant dan scenario drie niet voor de hand lijkt te liggen en omdat wanneer deze avond geen keuze wordt gemaakt min of meer als vanzelf scenario 1 in werking treedt.
 
Derhalve dus scenario drie, waarvoor € 3.515.000 nodig lijkt te zijn. Ik zeg nadrukkelijk lijkt te zijn. Dit ten eerste omdat de hoogte van de reorganisatiekosten nog niet nauwkeurig zijn vast te stellen en omdat de onderbouwing van de financiële buffer van € 600.000 nogal summier is. Op zich is het begrijpelijk dat de organisatie een financiële buffer wil hebben, wie wil dat nu niet?. Aan de andere kant is het de vraag of dit nu echt nodig is en of het ontbreken hiervan de organisatie niet juist scherp zal houden op zeg maar een gezonde winst en verlies rekening. Graag een reactie van de wethouder hierop. 
 
Wat wij in het herstelplan missen is een heroriëntatie op het huidige productaanbod. Wel wordt ingezet op het ontwikkelen en in de markt zetten van nieuwe producten en diensten. Maar zou het niet goed zijn als eerst ook eens kritisch wordt gekeken naar het huidige aanbod in relatie tot de vraag naar verschillende producten. Wellicht blijkt dat sommige producten op basis van een zeer beperkte vraag een onevenredig grote druk leggen op de organisatie en wellicht daarom beter niet uit het aanbod kunnen worden gehaald.
 
Dan nog kort iets over de verdeling van de lasten over de diverse gemeenten. Dat voor het deel dat terugkijkt naar het verleden de in de statuten vastgelegde verdeelsleutel wordt gehanteerd lijkt logisch. Per slot van rekening zijn de statuten er niet voor niets. 
Voor het deel dat kijkt naar de toekomst wordt echter een merkwaardige keus gemaakt. Hiervoor wordt namelijk een verdeling gemaakt op basis van de werkelijk verstrekte budget- en projectsubsidies in de afgelopen 2 jaar. En dan doet zich het merkwaardige fenomeen voor dat met uitzondering van Ridderkerk alle deelnemende gemeenten meer uren hebben "verbruikt" dan waarvoor ze hebben betaald. Hierdoor wordt Ridderkerk dus twee keer negatief geraakt. Als namelijk de andere deelnemende gemeenten hadden betaald voor wat ze hebben afgenomen, was het exploitatie tekort aanzienlijk lager geweest (pagina 18 van het herstelplan is daarover duidelijk) en was de bijdrage van Ridderkerk aan het deel dat naar de toekomst kijkt aanzienlijk lager geweest. 
Nu blijkt dat er voor de meeste gemeenten geen enkel verband heeft bestaan tussen gesubsidieerde en verbruikte uren, lijken verbruikte uren een betere indicatie voor toekomstig verbruik dan gesubsidieerde uren en zou verdeling van het "toekomst deel" op basis van werkelijk verbruik in de afgelopen twee jaar logischer zijn. Kan de wethouder nog eens toelichten waarom in dit geval toch de keuze is gemaakt om te verdelen  op basis van "gesubsidieerde uren" in plaats van "werkelijk verbruikte" uren?  
 
Ten slotte voorzitter,
 
Bij dit alles betekent deze reorganisatie ook dat 18 tot 20 fte. aan arbeidsplaatsen verloren gaan. Gelet op het feit dat een gemiddeld dienstverband bij ToBe nog  geen half fte bedraagt en dat er vooral wordt ingezet op het verminderen van de kleine dienstverbanden raakt dit dus zeker veertig medewerkers en waarschijnlijk nog veel meer. Uiteraard is het nodig dat stevig wordt gestuurd op minder- of disfunctionerende medewerkers hetgeen al veel eerder had moeten gebeuren. Maar voor hen die door deze reorganisatie hun baan verliezen is dat wel ingrijpend. Hetgeen overigens wat ons betreft de reorganisatie niet ter discussie stelt aangezien zonder reorganisatie iedereen bij ToBe zijn of haar baan kwijt raakt. Wel dient hier wat de SGP betreft uiterst zorgvuldig mee te worden omgegaan. En dan kun je, je afvragen of een mobiliteitsbudget van € 50.000 - hetgeen ongeveer € 1.000 per te verminderen dienstverband is - voldoende is.