17 maart 2016

Raadsbijdrage 'Gewoon meedoen', welzijnskader Ridderkerk 2016-2020

MwdV,

Het klinkt zo mooi 'Gewoon meedoen', maar het is vooral een zegen dat je gewoon mee mág doen.  Veel dingen vinden we allemaal vanzelfsprekend en dus normaal. Neem bijvoorbeeld het feit dat de meesten van ons lopend de raadzaal binnen zijn gekomen. We beseffen pas als we niet meer kunnen lopen, wat een voorrecht het was dat we konden lopen.  Hoewel het begrip welzijn veel meer omvat dan alleen lichamelijke beperkingen, is het iets waar we vaak, in het geheel niet bij stil staan.

Voor ons ligt het welzijnskader. Een mooi stuk waaraan hard is gewerkt en waar vele uren noeste arbeid in zitten. Onze complimenten voor de heldere  wijze waarop de kaders integraal zijn omschreven. Ook een woord van dank voor de ambtenaren die veel creativiteit en energie in het document hebben gestoken.

Een bijzonder woord van dank is ook op zijn plaats aan de leden van het Maatschappelijk Burgerplatform Ridderkerk. Zij hebben aan het begin van het proces maar ook daarna vele en gedegen adviezen gegeven. Hoewel bij advieswerk niet altijd alle adviezen integraal overgenomen worden, zien we juist hier dat de meeste adviezen wel een plaatsje hebben gekregen in het voorliggende kader of straks nog zullen krijgen in het uitvoeringsprogramma.

Tijdens de algemene beschouwingen van 2009 schetste onze toenmalige fractievoorzitter al een aantal globale kaders die nog steeds actueel zijn. Belangrijke punten daarin waren:

1. Voorspoed, rijkdom, economische groei, etc. zijn zowel voor individuen als voor gemeenschappen van groot belang, maar het immateriële welbevinden, vindt de SGP minstens zo belangrijk;
  2. Oog hebben en houden voor morele kwesties als matiging, dienstbaarheid, solidariteit, duurzaamheid en gemeenschapszin;
  3. Een overheid die er is voor degenen die het écht nodig hebben, een oog voor de zwakkeren in de samenleving;

Mwdv,

De fractie van de SGP is blij met de aanpassing die de wethouder heeft doorgevoerd in het Raadsbesluit zoals dat blijkt uit het recent toegezonden “Aangepast Raadsbesluit”. De SGP-fractie meent dat door de in het Raadsbesluit opgenomen aanvullingen, recht wordt gedaan aan de in de Raad levende behoefte om meer de vinger aan de pols te kunnen houden en zo nodig vooraf bij te sturen bij de totstandkoming van het uitvoeringsprogramma. Dank daarvoor.

Iedere fractie zal vanuit zijn of haar politieke opvatting een oordeel vellen over het welzijnskader. Dat heeft onze fractie ook gedaan. We zijn dan ook blij dat de rol van de diverse kerken en verenigingen niet is onderschat. Want die zijn er juist voor ons welzijn en welbevinden.

Onze fractie zal instemmen met het voorliggende kader en ziet "bij leven en welzijn" uit naar het ontwerp-uitvoeringsprogramma.