22 januari 2015

(Raads)bijdrage Detailhandel Ridderkerk

De SGP-fractie dankt de portefeuillehouder voor de uitvoerige informatie, opgenomen in de toekomstvisie m.b.t. de detailhandel in Ridderkerk. Dank ook aan de ambtenaren die veel energie in het document hebben gestoken. Het rapport verschaft veel gegevens over diverse aspecten die direct of indirect met de lokale detailhandel te maken hebben. Met deze toekomstvisie hebben we materiaal ter beschikking aan de hand waarvan beleid kan worden gemaakt.

Het stuk geeft weer dat ondernemers moeten ondernemen en dat de rol van de lokale overheid, hooguit een faciliterende kan zijn. Die stelling is juist maar mag ook weer niet tot vrijblijvendheid, terughoudendheid of intiatiefloosheid leiden. De Gemeente dient de door de portefeuillehouder genoemde faciliterende rol ook wel ”te pakken”. Uit de stukken blijkt nog niet ten volle waaruit die faciliterende rol precies bestaat. Juist in een periode waarin ondernemers het moeilijk hebben door enerzijds de nog immer haperende economie (we komen wel uit het dal maar zijn beslist niet aan de top) en anderzijds de booming interneteconomie, is het van groot belang dat de groei van de lokale economie - voor zover de lokale overheid dit mag en kan doen -  wordt gestimuleerd. Dat “stimuleren” wordt weliswaar in de stukken genoemd, maar vervolgens niet heel concreet gemaakt.

Wellicht kan de portefeuillehouder op het punt van het faciliteren concreter worden.

De SGP-fractie is het wel met de portefeuillehouder eens dat het niet de taak van de Gemeente is om ondernemersinitiatieven te nemen, daar zijn die ondernemers immers zelf verantwoordelijk voor. Het is echter wel van belang dat datgene wat de Gemeente kan doen om drempels te slechten en anderszins belemmeringen weg te nemen, nadrukkelijk niet wordt nagelaten. Het gaat mij hierbij uiteraard niet om zaken die de lokale lasten omhoog stuwen of anderszins in strijd zijn met de vastgestelde begroting maar simpelweg om quick wins. In dat verband is het van groot belang dat de ondernemers zelf aangeven welke impulsen zij wenselijk achten ter stimulering van de lokale economie. Overigens kunnen ondernemers ook zelf het nodige verrichten. Voorts is van belang dat de Gemeente niet in de verantwoordelijkheden van de ondernemers dient te treden.

Ik wil deze korte bijdrage dan ook afsluiten met een oproep aan de portefeuillehouder om in samenspraak met de lokale ondernemers een inventarisatie te laten opmaken waarin zaken die door ondernemers als knelpunt worden ervaren, worden opgenomen. Daarbij kan o.a. aandacht worden gegeven aan wensen die er bij middenstanders leven omtrent het wegnemen van belemmeringen; stimulerende maatregelen; bemiddelen bij moeizaam verlopende processen etc.

Tot slot wenst de SGP-fractie de portefeuillehouder veel wijsheid en creativiteit toe bij de verdere vormgeving van beleid.