21 april 2016

Raadsbijdrage beleidsnota armoedebestrijding

Voorzitter,

Vanavond wordt de Beleidsnota “Armoedebestrijding in het sociale domein 2016 - 2020” besproken in de Raad. Het is de bedoeling dat die Beleidsnota vanavond wordt vast gesteld. Het belang van een zorgvuldige en betrokken bejegening door de lokale overheid van de minima, kan alleen maar onderschat worden. Overigens is in dit verband interessant én veelzeggend dat volgens het Bijbelboek Deuteronomium in Israël geen bedelaars mochten zijn. M.a.w. de samenleving moet zó geordend zijn, dat een leven onder het bestaansminimum niet mocht voorkomen. De zorg voor de ander was dus een expliciete taak van die samenleving. De Beleidsnota die vanavond besproken wordt dient die expliciete zorg in Ridderkerk te waarborgen. In dit opzicht is de boodschap van Deuteronomium nog hyper actueel. Overigens komen ook in het nieuwe testament passages voor waaruit blijkt dat (vooral) de eerste christenen oog en zorg hadden voor hen die te kort kwamen of zelfs in armoede leefden. Vanuit dit Bijbelse perspectief wil de SGP-fractie het minimabeleid beoordelen.

In de voorliggende Beleidsnota valt op dat er niet veel heel concrete stappen worden gepresenteerd. Het meest concrete voorstel is de invoering van de Ridderkerkpas en tijdens de bespreking in de commissie bleek dat m.n. die pas veel vragen oproept waarvan een groot aantal betrekking had op de mogelijkheid van misbruik of oneigenlijk gebruik van die pas. De SGP-fractie vindt het jammer dat deze beleidsnota later dan aangekondigd aan de Raad is voorgelegd en dat de door de portefeuillehouder aangebrachte scheiding tussen armoedebeleid en schuldhulpverlening er de facto toe leidt dat we deze twee elkaar partieel overlappende onderwerpen twee maanden na elkaar bespreken. Hetzelfde geldt voor de - door een drietal partijen begin dit jaar vervaardigde - gespreksnotitie die is opgesteld naar aanleiding van een RIB die dateert van het begin van het 4e kwartaal vorig jaar. Kort en goed: wat de SGP-fractie betreft had het allemaal iets voortvarender gemogen.

Na dit wat sombere introïtus over de totstandkoming van de Beleidsnota en het gebrek aan cohesie met de belendende beleidsterreinen valt er ook nadrukkelijk een positieve ontwikkeling waar te nemen. Het getuigt namelijk wel van een hoog ambitieniveau én van politieke moed om de bestaande aanpak van de minimaproblematiek los te laten en deze problematiek veel meer op te lossen aan de hand van maatwerkoplossingen. Tijdens de commissievergadering is gesproken over de kansen en bedreigingen van zo’n maatwerkaanpak zodat het weinig zin heeft die te herhalen. Het geheel aan ambities overziend is de SGP-fractie van mening dat we de gepresenteerde maatwerkaanpak een royalekans moeten geven. De redenen hiervoor zijn dat maatwerk er toe leidt dat de doelgroep concreet en precies datgene ontvangt waaraan men behoefte heeft. In dit verband wordt in deBeleidsnota gesproken over het “in eigen kracht” zetten van de belanghebbenden. De SGP-fractie zou graag aandacht willen vragen voor die personen die door hun specifieke omstandigheden de moed hebben verloren om überhaupt nog in “eigen kracht” te kunnen acteren. Kortom de SGP-fractie vraagt - met enige nadruk - gepaste aandacht voor dát gedeelte van de doelgroep dat naast de “eigen kracht” ook wel behoefte heeft aan de “kracht van anderen”, waaronder die van de Gemeente. 

De SGP-fractie steunt derhalve de portefeuillehouder in de keuze voor de maatwerkaanpak alsmede de daarbij behorende rand voorwaardelijke aspecten maar heeft daarbij wel enkele concrete vragen:

  •  Aangezien de Beleidsnota ambitieus is omdat die de minima- c.q. armoedeproblematiek vanuit een totaal ander perspectief beschouwt (maatwerk), bepleit de SGP-fractie een evaluatiemoment één jaar na inwerkingtreding van dit nieuwe beleid zodat wanneer dat wenselijk of zelfs nodig is, tijdig kan worden bijgestuurd. Kan de portefeuillehouder die evaluatie toezeggen?
  • Kan de portefeuillehouder toezeggen dat de nog de nog uit te vaardigen uitvoeringsregels, die meer en detail de kaders ten behoeve van de uitvoering en toepassing van beleidsnota zullen weergeven, voor 1 september a.s. aan de Raad zullen worden toe gezonden?
  • De SGP-fractie is niet zondermeer gelukkig met de invoering van de mogelijkheid van kwijtschelding van persoonlijke belastingen door ondernemers. Dit houdt niet in dat de SGP-fractie een tegemoetkoming van ondernemers met een inkomen tot 100% zou misgunnen. In tegendeel! Het gaat de SGP-fractie veel meer om de ingewikkeldheid en enorme rompslomp die kwijtschelding van persoonlijke belastingen ten behoeve van ondernemers met zich meebrengt. Zou de portefeuillehouder willen toezeggen dat onderzocht zal worden of een tegemoetkoming langs de lijnen van de bijzondere bijstand niet eenvoudiger toegepast kan worden dan kwijtschelding?
  • Aangezien bij vaststelling van de Beleidsnota door de Raad een totaal nieuwe weg wordt ingeslagen op het terrein van het minimabeleid (denk bij voorbeeld aan het “loslaten van regels”), moet niet uitgesloten worden geacht dat sommige burgers zich niet kunnen vinden in de door de Gemeente aangeboden tegemoetkoming. De SGP-fractie wil de portefeuillehouder vragen om de aantallen bezwaar- en beroepsprocedures over de toepassing van het in de Beleidsnota neergelegde beleid, aan het eind van de komende twee jaren aan de Raad mede te delen. Daarbij graag een onderverdeling van de af- en toegewezen beslissingen op de bezwaar- en beroepschriften.
  • In de Beleidsnota wordt tevens de link gelegd naar de Schulddienstverlening. Bij Schulddienstverlening wordt tevens de link gelegd naar de onwilligheid van sommige preferente crediteuren om in akkoorden te participeren. De SGP-fractie wil de portefeuillehouder in overweging geven om met name langs de lijnen van de NVVK te bezien of er geen way out te bedenken is. Veel groepen van crediteuren hebben op voorhand hun bereidheid geuit om langs de door de NVVK uitgezette lijnen, te participeren in minnelijke oplossingen. Daarop wil de SGP-fractie de aandacht vestigen.

Tot slot wil ik mijn waardering uitspreken voor de ambtenaren, vaak de stille krachten in de organisatie die met veel passie en betrokkenheid werken aan een betere lokale leefomgeving. Veel dank daarvoor!