28 oktober 2014

(Raads)bijdrage Beleidskader Participatiewet

MwdVz,

Toen onze Koning in de troonrede er over sprak, werd het een hype: de participatiesamenleving. Nu ruim een jaar later praten we erover hier in onze raadzaal en stellen we vanavond het Beleidskader Participatiewet vast.

“Samen aan het werk” is de titel die staat op de cover van het beleidskader. De gemeente pakt dit ook samen op met Barendrecht en Albrandswaard in BAR-verband. Dat kan efficiëntie voordelen opleveren, want drie weten tenslotte meer dan één. Maar de SGP-fractie is wel van mening dat we echt een eigen “Ridderkerks-beleid” moeten kunnen toepassen indien we dat wenselijk vinden. We gaan er vanuit dat het college deze mening deelt.

We staan op zich „positief” tegenover het idee van deze nieuwe wet, die de huidige wirwar aan regelingen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt samenvoegt tot één pakket. Goed is ook dat de wet veel meer spreekt in termen van kansen op werk. Het is een mooi en sociaal ideaal dat iedereen, ongeacht eventuele beperkingen, op een positieve manier kan bijdragen aan de samenleving. De wijze waarop een groep mensen met een beperking nu  in SW-bedrijven kan participeren, is ook niet in alle gevallen de meest ideale oplossing. Velen van hen zijn er enorm mee gediend wanneer ze met enige hulp in een reguliere werkomgeving aan de slag kunnen. Daarnaast kan de sociale werkvoorziening simpelweg niet doorgroeien zoals in de achterliggende jaren. Dat is financieel onhoudbaar.”

Als SGP fractie zijn we er ons van bewust dat het in het begin lastig zal zijn en er ongetwijfeld probleem gevallen naar voren zullen komen. De Participatiewet zal niet alleen een grote verandering betekenen voor de mensen met een arbeidsbeperking maar ook zeker voor de gemeente en haar medewerkers. Ook binnen onze fractie leven er nog veel vragen over de invulling van die nieuwe verantwoordelijkheid. Wij begrijpen heel goed dat de mensen die het betreft – al enige tijd - onzekerheid ervaren. Daarom is het naar menig van onze fractie erg belangrijk dat de gemeente bijzonder helder is in haar communicatie. De transitie is per 1 januari 2015 maar de transformatie, de werkelijke omvorming zal waarschijnlijk enige jaren in beslag nemen. Goede communicatie is niet alleen noodzakelijk naar de burgers maar ook zeker naar de werkgevers. We hopen ook dat er veel Ridderkerkse werkgevers open staan om mensen met een arbeidsbeperking een kans te geven om aan de slag te gaan. De uitdaging aan de gemeente is om op alle mogelijke manieren zoveel mogelijk werkgevers te bereiken die de Participatiewet werkelijk tot een succes moeten maken. We zien dan ook uit naar de voorstellen van het college omtrent de business case Leerwerkbedrijf en het Werkgeverservicepunt.

MwdVz

Hoewel wij positief staan ten opzichte van dit beleidskader sluiten wij onze ogen niet voor de risico’s die aan deze operatie kleven. Hierbij denken wij dan aan eventuele tegenprestaties die gevraagd zou kunnen worden aan bijvoorbeeld mantelzorgers of vrijwilligers. Maar ook aan de inzet van de organisatie om met,  de voor Ridderkerk relatief grote groep met bestaande klanten, aan het werk te gaan. En hoe voorkomen we dat er ongewenste verdringing op de arbeidsmarkt  plaatsvindt. Kan de wethouder concreet aangeven hoe verdringing op de arbeidsmarkt voorkomen kan worden?

Tijdens de laatste commissievergadering waren er veel vragen en een aantal zaken is nog onduidelijk en zullen pas duidelijk worden als de verordeningen aan onze raad voorgelegd zullen worden. Wanneer stellen we deze verordeningen vast en kunnen we daar ook nog keuzes in maken?

Door een efficiënte monitoring willen wij goed op de hoogte worden gehouden van ontwikkelingen zodat wij als raad en fractie tijdig kunnen bijsturen of kunnen spreken over de gestelde kaders. Via deze weg willen wij graag het WMO-burgerplatform en het Burgerplatform voor Minima bedanken voor de gemaakte opmerkingen. Dat houdt ons scherp en door deze participatie worden voorstellen alleen maar beter, wat goed is voor alle Ridderkerkers.

MwdVz.

Wij wensen de organisatie als uitvoerders van de Participatiewet veel succes en wijsheid bij de uitvoering van hun werk. We vertrouwen erop dat de wethouder er alles aan zal doen om deze wet tot een succes te maken en verwachten dat hij ons tijdig zal informeren als het anders loopt dan verwacht en voorzien.

Tot zover mijn bijdrage en eerste in termijn.