8 juli 2014

Raadsbijdrage Arie van Eijsen (03-07-2014)

Naar de mening van de fractie van de SGP dient de overheid een schild voor de zwakkeren te zijn. Dat geldt men name voor die burgers in de samenleving die er alleen niet meer uit kunnen komen en daar waar de participatiesamenleving niet volstaat of anderszins te kort schiet. Kortom, daar waar externe en professionele hulp geboden is kan de overheid niet lijdzaam toezien. Duidelijk moet zijn dat wie hulp nodig heeft, hulp dient te ontvangen.

Het adagium dat de overheid de zwakkeren dient te beschermen en te helpen geldt ook voor hen die zich in een uitzichtloze schuldenpositie bevinden en telkens moeten ervaren dat er aan het einde van het loon of de uitkering nog een stukje maand over blijkt te zijn. Immers, het gegeven dat de financiële middelen gering zijn en de schuldenlast te groot om ooit nog af te lossen, leidt tot sociale uitsluiting en heeft tal van nevenconsequenties die vanuit maatschappelijk perspectief onwenselijk zijn. Te denken valt aan burgers die zich schamen omdat ze niet rond kunnen komen, ouders die hun kinderen niet kunnen geven wat ze zouden moeten geven, de vrees voor de deurwaarder, de vrees voor huisuitzetting, de vrees voor afsluiting van nutsvoorzieningen, het niet openen van post van schuldeisers, de permanente zorg en stress, etc. etc.

De SGP trekt zich het lot van de zwakkeren in de samenleving aan en was de Rekenkamer erkentelijk toen duidelijk werd dat de aandacht van de Rekenkamer gericht zou zijn op het functioneren van de lokale schuldhulpverlening. De SGP-fractie meent namelijk dat door de Gemeente op adequate wijze armoedebestrijding betracht moet worden. Hulp weigeren is geen optie tenzij de hulpvrager zelf weigerachtig is om mee te werken dan wel om de consequenties van zijn hulpvraag onder ogen te zien. Kortom, zij die hulp behoeven behoren die ook te ontvangen en de gemeentelijke financiën mogen geen reden zijn om van dit uitgangspunt af te wijken.

Met betrekking tot het rapport van de Rekenkamercommissie waren de verwachtingen hoog gespannen, echter ... die verwachtingen werden toch wel enigszins beschaamd. Het rapport van de Rekenkamercommissie, getiteld "Hulp nodig" stelt ons dan ook teleur.

Het gaat de SGP-fractie er niet om om op elk slakje zout te leggen maar de bevindingen van het rapport vallen - zoals gezegd – enigszins tegen. Tijdens de bespreking in de Commissie Samen Leven waarin het rapport werd besproken bleek dat op veel vragen van de Commissie Samen Leven door de vertegenwoordiger van de Rekenkamercommissie geen of geen afdoende antwoord kon worden gegeven en ook konden de bijna tendentieuze opmerkingen over de gevolgen van de aanstelling van de gemeentelijke regisseur niet tot volle tevredenheid worden verklaard. Enerzijds wordt in het rapport gesuggereerd dat de drempel voortoelating in de schuldhulpverlening te hoog is geworden. Anderzijds blijkt dat:

1) het onderzoek om een veel te korte referentieperiode omvat

2) die periode onvoldoende representatief is

3) het om relatief weinig gevallen gaat

4) niet wordt aangegeven waar degenen die geweigerd werden gebleven zijn (andere hulp?)

5) de gesuggereerde "zeer grote" discretionaire bevoegdheid van de regisseur niet is afgezet tegen een norm of benchmark zodat conclusies moeilijk te trekken zijn

De SGP-fractie zou aan de wethouder willen vragen of het mogelijk is te achterhalen waarom verzoeken om schuldhulpverlening worden afgewezen en of een alternatief wordt geboden. Wordt naar andere hulpverleners (bij voorbeeld binnen het psychosociale domein) doorverwezen? Wordt een verzoek om toelating tot het wettelijk traject (WSNP) door hen die bedreigd worden door huisuitzetting of afsluiting van nutsvoorzieningen altijd gehonoreerd? Zo nee, waarom niet?

Is een overzicht te geven van hoeveel aanvragers in 2013 en het eerste halfjaar 2014 Zijn geholpen en op welke wijze? Worden afgewezen verzoeken na afwijzing nog gemonitord? Is waar dat voor de aanstelling van de gemeentelijke regisseur hoofdzakelijk financiële motieven een rol speelden en hoe verhoudt zich e.e.a. tot het overschot op schuldhulp in de rekening 2013?

Graag zou de SGP-fractie deze vragen beantwoord zien.