23 mei 2015

Programma Duurzaamheid 2015-2018

Voorzitter,

Duurzaamheid is een onderwerp dat op  alle beleidsterreinen  van toepassing is.  Het is onze plicht om verantwoord om te gaan met de aarde en alle hulpbronnen die ons van God gegeven zijn.  De aarde is er voor ons en onze kinderen. De SGP-fractie staat voor een levensstijl die bewust omgaat met geld en goed. Niet krampachtig  want we  mogen  genieten  van wat God ons schenkt om te leven op deze aarde maar ook niet onbeperkt consumerend.  Daarom is het van belang dat de gemeente, organisaties, bedrijven en burgers samen aan het werk gaan om het energie- en grondstoffengebruik terug te dringen.

Hoe kijkt de SGP-fractie aan tegen het voorliggende programma Duurzaamheid 2015-2018?

Een scala aan onderwerpen passeert de revue in het programma.

Uit het programma blijkt dat 60% van de energie in Ridderkerk wordt gebruikt in de gebouwde omgeving. Met energiebesparing bij woningen kunnen dan ook grote stappen worden gemaakt. Onze fractie hecht er dan ook aan dat goede voorlichting wordt gegeven aan eigenaren van koopwoningen en dat duurzaamheid in de te maken prestatieafspraken met Woonvisie voor 2015-2018 een plaats krijgt. Reeds gemaakte  prestatieafspraken met Woonvisie voor verbetering van energielabels behoren te worden nagekomen.

Wat onze fractie opvalt in het programma is dat er goede voornemens en plannen liggen met doelen op lange termijn.  Maar onze fractie zou ook graag ook een stappenplan zien met specifieke meetbare tussendoelen. Kan de wethouder toezeggen een dergelijk stappenplan voor het einde van het jaar aan de raad voor te leggen? En kan daarin ook concreter worden voorgelegd wat het Kenniscentrum Duurzaamheid gaat doen, dat is voor onze fractie nog niet helder.

Prima dat een duurzaamheidskring is opgericht en het duurzaamheidscongres hebben we met belangstelling bijgewoond. De lezing van prof. Rotmans was inspirerend. Gaat het college nog aan de slag met zijn aanbevelingen? Drie gebieden zijn benoemd: wonen, vervoer en voeding. Kan dit worden uitgewerkt in het genoemde stappenplan?

Als gemeente Ridderkerk is het goed om zelf het goede voorbeeld te geven met isolatie van gemeentelijke gebouwen en aanbrengen van zonnepanelen.  Onze fractie kijkt dan ook uit naar het Integraal Accomodatieplan en komende voorstellen voor verduurzamen van gemeentelijke gebouwen.

Ook bedrijven kunnen worden gestimuleerd om collectief daken met zonnepanelen te laten uitrusten. Er zijn marktpartijen die dergelijke investeringen willen doen en exploiteren.

Behoren elektrische bussen ook tot de mogelijkheden? Kan dit ingebracht worden bij de Metropoolregio?

Kortom: er is veel te bedenken, maar dit kost allemaal geld. Onze fractie stemt in om de inzet te continueren van 1fte voor duurzaamheid en 40.000 euro in te zetten voor communicatie, bewustwording, en het organiseren van bijeenkomsten.  Wanneer concrete en meetbare stappen worden toegezegd op het gebied van duurzaamheid kan de SGP instemmen met het programma en het budget.