13 maart 2014

Peter Kranendonk

Een kort interview met de nummer 3 van de SGP-lijst, Peter Kranendonk.

Stel jezelf eens voor.

Ik ben Peter Kranendonk, 33 jaar jong en  zoon van een echte Ridderkerkse tuinder. Met heel veel plezier woon ik mijn gehele leven in onze mooie en groene gemeente Ridderkerk. In het dagelijks leven ben ik werkzaam voor de Eerste Kamer der Staten-Generaal in Den Haag als communicatieadviseur digitale media.

Hoe kijk je terug op de afgelopen vier jaar?
Het was een eer om namens de SGP de belangen van onze kiezers,  maar ook die van alle Ridderkerkers te behartigen. Met veel plezier heb ik de raadsstukken gelezen ter voorbereiding op de debatten  tijdens de commissie- en raadsvergaderingen. Maar ook de contacten met burgers en ambtenaren tijdens werkbezoeken waren erg plezierig en leerzaam. Ik denk daarbij vooral aan het werkbezoek met een aantal collega raadsleden, waarbij we letterlijk een kijkje in het rioolstelsel van Ridderkerk kregen, voorafgaand aan een commissievergadering. Maar ook aan een inspreekavond met eigenaren en bewoners van Ridderkerkse monument eigenaren. Hun inbreng zag je later ook terug in de nota Erfgoedbeleid die daarna door  de raad is aangenomen.

Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen vier jaar?
Het belangrijkste hoogtepunt voor mij was toch wel dat we voor het eerst in de geschiedenis een fulltime SGP wethouder mochten 'leveren' in de persoon van Arie den Ouden. Ik volg de lokale politiek al vanaf mijn 15e en zag dat de SGP iedere keer (bewust) buiten de coalitie onderhandelingen werd gehouden. Toen in 2010 dan eindelijk het moment aanbrak dat het nieuwe college geïnstalleerd zou worden, was het voor mij  een hoogtepunt dat ik op het stembriefje de tekst "A. den Ouden" mocht schrijven.

“Er is een andere wind gaan waaien” was de constatering van een Ridderkerkse journalist in een artikel van het Reformatorisch Dagblad van 8 februari 2014. En wat mij betreft blijft die andere wind voorlopig nog waaien!

Wat is je ‘drive’ om door te gaan, of, wat wil je de komende vier jaar nog bereiken in de gemeenteraad?
Het werk van de SGP (in het college) is nog lang niet af, we zijn nog maar net begonnen. Graag wil ik me de komende jaren in blijven zetten om van Ridderkerk een nog groenere, veiligere, socialere en bedrijvigere gemeente te maken waar het voor iedereen, jong of oud prettig wonen is en blijft!