27 januari 2023

Ontvlechting BAR-samenwerking

Onderstaande tekst is uitgesproken door Daan Kardol, tijdens de raadsvergadering op donderdag 26 januari.

Laat helder zijn, het is ook nooit onze wens geweest om beleidstaken niet meer in BAR-verband te organiseren. Want de beoogde ontvlechting van de BAR-samenwerking maakt in meerdere opzichten duidelijk hoe pijnlijk zo’n proces is. In de eerste plaats omdat het onze mensen van de ambtelijke organisatie raakt. Betrokken medewerkers, waarvan we er inmiddels ook al een aantal zijn kwijtgeraakt. Zoiets is alleen maar te betreuren. Ook krijgen we in de tweede plaats te maken met de financiële gevolgen van het uit elkaar halen van zaken. Iets waar de SGP liever niet de portemonnee voor trekt. Toch is het van groot belang in deze situatie van ontvlechting vooruit te kijken en vooruit te werken.

De samenvatting van het ‘Plan van Aanpak Ontvlechting en Onthechting van

de BAR-organisatie’ geven wat de SGP betreft voor dit moment voldoende helder weer, dat via deze weg kan worden gewerkt aan een organisatie die straks staat als een huis voor Ridderkerk. Althans, daar rekenen wij en ook onze inwoners op. Ook gaan wij ervan uit dat gedurende dit traject er voortdurend aandacht is voor de punten die wij in onze motie van november vorig jaar aan het college hebben verzocht. Zoals het zorgen voor goed werkgeverschap, werkplezier, doorgroeimogelijkheden en voldoende en goed gekwalificeerde ambtenaren. Ook wat dat betreft kan er niet genoeg snelheid worden gemaakt en zou 1 januari 2024 een uiterste datum moeten zijn.

Het ligt in dat kader ook voor de hand om separaat met de drie gemeenten tot financiële afspraken en een financiële afwikkeling te komen. Tegelijk wil de SGP echter onderstrepen dat het meer dan wenselijk is, als het college ook wat dit punt betreft, zich maximaal zal inspannen om de financiële schade voor Ridderkerk tot het minimum te beperken. Kan de wethouder ons hiervoor een toezegging doen en ons over dit proces informeren, zo nodig vertrouwelijk?

Voorzitter, rest mij nog aan te geven dat de SGP in zal stemmen met het voorliggende voorstel.

Dank u wel.

Ontvlechting BAR-samenwerking