22 oktober 2021

Onaangeroerd

Zijn vader was al jong gestorven. Ruim 20 jaar had zijn moeder nog in het ouderlijk huis gewoond. Maar nu was ook zij er niet meer. Samen met zijn zus was hij de vele achtergebleven spullen aan het uitzoeken. Ze waren beneden begonnen. Inmiddels waren ze op zolder bezig. Daar stuitten ze op een zorgvuldig ingepakte doos. Zijn zus had de doos voorzichtig opengemaakt. En toen was al snel duidelijk waar het om ging. Een kostbaar servies, rijk versierd met fruit. Het was omwikkeld met papier en had daar jaren -onaangeroerd- gestaan. 'Wat zonde' had hij tegen zijn zus gezegd. 'Niemand die het heeft kunnen zien, laat staan gebruiken'. En voor dat laatste was het toch ooit gemaakt?

Tegenwoordig kennen wij het begrip ‘ontspullen’. Het is het wegdoen van overbodige spullen in huis. Vaak gaat het om dingen die voor een ander nog van waarde kunnen zijn. Vermoedelijk werd dit vroeger vaak weggegeven of verkocht binnen de familie of in de buurt. Ook een briefje bij de supermarkt ophangen was een geschikte manier om van je overbodige spullen af te komen. (Dit kan overigens nog steeds.) 40 jaar geleden opende de eerste kringloopwinkel haar deuren in Nederland. Inmiddels telt ons land 1175 kringloopwinkels. Blijkbaar voorziet dit echt in een behoefte. En wat te denken van Marktplaats?

Wegdoen of bewaren? Vermoedelijk een bekende vraag voor u, als u bepaalde spullen door uw handen of gedachten laat gaan. Ik hoop het eigenlijk wel. Want dat fruitservies, hoelang heeft dat op zolder gestaan? Onaangeroerd. Bewaard voor...?

Bij het nadenken over dit soort vragen, denk ik aan de Klimaatvisie Ridderkerk. Deze Klimaatvisie laat zien hoe de gemeente samen met haar inwoners en bedrijven wil werken aan een gemeente die in 2050 CO2 neutraal en circulair is. In de raadsvergadering van 11 juni heeft de SGP opgemerkt dat de ambities stevig zijn. Enerzijds een mooi streven. Anderzijds maken wij ons zorgen of de beschreven doelen ook financieel haalbaar zijn voor alle Ridderkerkers. Daarbij is nog niet bekend in hoeverre de Rijksoverheid daar financieel aan bijdraagt.

Het goede nieuws is: er is laaghangend fruit! We kunnen namelijk met relatief weinig inspanning grondstoffen, energie, water en afval besparen. Ridderkerk heeft prachtige kringloopwinkels. Als we bruikbare spullen niet onnodig bewaren of weggooien, is de eerste winst behaald. De koper van uw -wellicht lange tijd onaangeroerde spullen- is al geboren.

Onaangeroerd.

Wat zou het mooi zijn als we bij dit woord straks eerder een associatie hebben met museumstukken dan met spullen in onze eigen woning, schuur of garage.

Daan Kardol

Fractievoorzitter SGP Ridderkerk