5 september 2024

Motie straatnamen

Wie dient, denkt niet alleen in ‘ik’.

Wie dient, denkt niet alleen in ‘zij’.

Wie dient, denkt ook in ‘wij’.

Naar aanleiding van de motie die nu voor ons ligt, moest ik denken aan dit gedicht van Peter van Uhm ter gelegenheid van de dodenherdenking op de Dam te Amsterdam.

Dat wij nu in Nederland, in Ridderkerk, in vrijheid mogen leven hebben we te danken aan de militairen die het grootste offer hebben gebracht om de vrijheid voor ons te betalen.

In gedachten zien we Fleuris Kruithof afscheid nemen van zijn familie in de Burgemeester Kruijffstraat te Ridderkerk. Niet wetende dat hij 10 mei 1940 zal sneuvelen in Den Haag. Fleuris is niet ouder geworden dan 34 jaar.

Niet alleen Ridderkerkse militairen zijn door de Duitsers om het leven gebracht, maar ook Ridderkerkse burgers zijn zonder pardon door de Duitsers gefusilleerd.

In Ridderkerk kennen we niet alleen de dodenherdenking van 4 mei, maar ook de herdenking van de schietpartij die op 8 mei in 1945 aan de Donckselaan plaatsvond. Op 8 mei werden 8 mannen voor de garagedeur van het doktershuis aan de Donckselaan koelbloedig gefusilleerd. De jongste daarvan was 20 jaar en de oudste 42 jaar.

Opdat wij niet vergeten! Door straatnamen de namen te laten dragen van hen die hun leven hebben gegeven voor ons, geven wij invulling aan dit belangrijke credo. Vrijheid is ook vandaag de dag niet voor iedereen een vanzelfsprekendheid.

Voorzitter, ik ga afronden,

De SGP-fractie had in november met dit voorstel willen komen. Doordat Partij 18Plus nu ook met een ander goed idee kwam op het punt van straatnamen, zijn we blij dat in de motie ook is opgenomen om Ridderkerkse straten, tunnels en viaducten te vernoemen naar gesneuvelde Ridderkerkse militairen en door Duiters gefusilleerde burgers. Dank voor de samenwerking en steun.

Rick van der Waerdt