21 januari 2016
Mobiliteitsagenda 2016-2018
Gemeenteraad 21 januari 2016 - Bijdrage SGP – Anton Rottier, alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dank u wel voorzitter,
Voor de SGP is van belang dat openbaar vervoer op peil blijft of verbetert. Voor fietsverkeer is van belang dat het nog beter wordt gestroomlijnd. Voor het bevorderen van duurzaamheid zijn alternatieven voor de auto van belang. De mobiliteitsagenda hebben wij beoordeeld vanuit deze wensen.
In de mobiliteitsagenda wordt een helder kader neergezet met realistische ambities. Ook wordt aangegeven welke samenwerking nodig is met partners als MRDH, Drechtsteden, de provincie Zuid-Holland en het Rijk. Via deze partijen worden de openbaar vervoer verbindingen bekostigd, waaraan aanzienlijke bijdragen worden besteed.
Een snelle busverbinding wordt gewaardeerd door de reiziger. De SGP is verheugd dat ingezet wordt op een hoogwaardige busverbinding door Ridderkerk zowel richting Drechtsteden als richting Rotterdam. Vanuit Ridderkerk werken veel mensen in de Drechtsteden. Een snelle verbinding naar Rotterdam kan een goed alternatief zijn voor de auto en kan ook voor een goede verbinding zorgen met bijvoorbeeld het Hart van Zuid en Randstadrail.
Een uitdaging bij het openbaar vervoer is de zogenaamde First mile (of Last mile), het eerste of laatste stukje tussen bestemming en de halte van het openbaar vervoer. Haltes dienen zo goed mogelijk over Ridderkerk verdeeld te zijn. De SGP bepleit nadrukkelijk het in stand houden en zo mogelijk uitbreiden van het fijnmazige busnet in Ridderkerk. Onze wens is het inzetten van energiezuinige en milieuvriendelijke bussen. We hebben daar al eerder in deze raad op gewezen.
Het is ook een goede ontwikkeling dat onderzoek wordt gedaan naar milieuvriendelijke motoren voor de waterbus. Het vervoer via de waterbus willen we stimuleren, waarvoor ook goede busverbindingen nodig zijn met daarnaast nog een extra halte in Bolnes.
Ook het fietsverkeer wil de SGP bevorderen. De SGP is dan ook blij met de voorstellen in de agenda voor verbetering van routes in Ridderkerk en het plan om subsidies aan te vragen voor een snelfietsroute F15 naar Barendrecht en Albrandswaard.
Wat de auto betreft lijkt de elektrische auto echt door te breken. De uitbreiding van laadpalen dient hiermee gelijke tred te houden.
Bij dit alles is het gedrag van de burger van groot belang. De keuzes van de burger bepalen of ook daadwerkelijk van duurzaam vervoer gebruikt wordt gemaakt. Voorlichting is van groot belang om concrete mogelijkheden van fiets en openbaar onder de aandacht te brengen.
De SGP stemt in met de mobiliteitsagenda en kijkt uit naar de uitwerking in verdere voorstellen. Hoewel ook wij nog steeds tegen de komst van een tram zijn, zullen wij het amendement niet steunen omdat wij van mening zijn dat dit niet bijdraagt aan de ontwikkeling van het OV in Ridderkerk dat moet worden gerealiseerd in samenspraak met andere partijen.
Dank u wel.