3 maart 2022

Met hart voor wonen!

In Ridderkerk is het fijn wonen. Vanwege het dorpse karakter, de vele groene gebieden en het gemeenschapsgevoel willen veel Ridderkerkers dan ook graag in Ridderkerk blijven wonen. Dat is echter niet altijd vanzelfsprekend. Door de stijgende huizenprijzen is het steeds moeilijker om een geschikte woonruimte te vinden. Als kandidaat-raadslid heeft het thema “wonen” daarom mijn hart.

Nog niet eens zo heel lang geleden was ik zelf een starter op de woningmarkt, op zoek naar een huis. Daarom ben ik me goed bewust van de lastige situatie waarin veel Ridderkerkers op de woningmarkt zich bevinden. De komende raadsperiode moet er de nodige aandacht worden besteed aan het creëren van voldoende betaalbare woningen. Concreet pleit de SGP voor nieuwbouw op de huidige locatie van het Geminicollege en het gebied rondom de P.C. Hooftstraat.

Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk Ridderkerkers die dat willen, in Ridderkerk kunnen blijven wonen, willen wij bovendien dat Ridderkerkers voorrang krijgen op nieuwbouwwoningen. Daarnaast willen wij dat de gemeente zoveel mogelijk gebruik maakt van de ruimte die de wetgeving biedt om speculatief opkoopgedrag te bestrijden. Denk bijvoorbeeld aan een zelfbewoningsplicht.

Tegelijkertijd is het belangrijk om ervoor te zorgen dat het ook in de toekomst fijn wonen is in Ridderkerk. Dat betekent onder meer dat de groene gebieden in Ridderkerk behouden moeten blijven. Het gaat hierbij concreet om het Oosterpark, het Reijerpark, het Donckse Bos en de Donckse velden, de Gorzen, de Grienden, de Crezéepolder en het Waalbos. Waar mogelijk willen we deze gebieden ook verbeteren of uitbreiden. Deze gebieden moeten bovendien voor een breed publiek toegankelijk zijn of worden. Wij zijn dan ook tegen de aanleg van zonneparken in Ridderkerk. Er zijn betere alternatieven voorhanden, die geen groene gebieden in beslag nemen. Zonnepanelen kunnen wat de SGP betreft “het dak op”.

In Ridderkerk is het fijn wonen. Als SGP willen wij dat zo houden. Dat doen we door slim om te gaan met de beschikbare ruimte. Door een goede balans te vinden tussen woningbouw en het verbeteren van groene gebieden. Met een stem op de SGP bent u verzekerd van een ambitieus en realistisch woonbeleid. Een beleid met hart voor Ridderkerk!

Gerard Verweij (28 jaar) staat op de vierde plek op de SGP-kandidatenlijs