6 juli 2022

Maidenspeech Rick van de Waerdt

Voorzitter,

Nog steeds zie ik het beeld voor me. Het kleine kind, dat in een doos op straat sliep naast zijn moeder. Het was in La Paz, de hoofdstad van Bolivia, waar de nachten dreigend koud zijn, waar elke nacht de kans bestaat om doodgeschoten te worden door drugsbendes. 8 jaar was ik toen ik van mijn ouders te horen kreeg dat ik mijn verdere jeugd zou doorbrengen in Bolivia, het armste land van Zuid-Amerika.

Met eigen ogen heb ik gezien hoe mijn vader op straat werd aangeklampt door familie van een patiënt. De hechtingen waren op en de familie had geen geld om nieuwe te kopen. Er waren mensen die overleden door een slangenbeet, omdat ze geen geld hadden om tegengif te kopen. Ja, ze werden om die reden zelfs geweerd uit het ziekenhuis. Het ging veelal om gezinnen die letterlijk leefden op wat het Amazonewoud hun te bieden had. En dat was niet veel...

Deze ervaringen draag ik mee, deze gebeurtenissen zijn een deel van mijn leven geworden. Ze hebben mij gevormd, ze motiveren mij.

Als verpleegkundige in het Erasmus MC voel ik mij bevoorrecht. Bevoorrecht dat ik in Nederland mag leven. Een land met een van de beste zorgstelsels ter wereld.

Maar dat neemt niet weg dat er in Nederland ook schrijnende situaties zijn. Ook in Nederland, in Ridderkerk zijn er gezinnen waar het ogenschijnlijk goed mee lijkt te gaan, maar als je écht met ze in gesprek gaat, hoor je hun nood. Dat ze diep in de schulden zitten, maar zich daarvoor schamen en dat niet aan de buitenwereld willen laten zien. Hoezeer de nood in Bolivia en Ridderkerk ook kan verschillen, de Bijbel leert ons om oog en hart te hebben voor onze kwetsbare naasten. Als gemeenteraadslid wil ik mij daarom inzetten voor onze inwoners, om ook als gemeente een schild voor de zwakken te zijn.

Voorzitter, dit brengt mij als vanzelf bij het onderwerp van vanavond. Voor de meeste Ridderkerkers is het vanzelfsprekend om de fiets, auto of het OV te gebruiken om naar een bestemming te reizen. Echter, voor een deel van onze inwoners is dat niet vanzelfsprekend. De SGP vindt het dan ook positief om te lezen dat de gemeente inzet op een kwalitatief hoogwaardig en toekomstbestendig doelgroepenvervoer voor Ridderkerkers met een beperking. Een aanbesteding gericht op de Ridderkerkse praktijk. Ook dat waarderen wij als positief. Uit de enquête die afgenomen is bij de gebruikers van het huidige vervoer, blijkt dat vooral de kwaliteit van de chauffeur en de stiptheid van de rit belangrijk worden gevonden. Bovendien blijkt uit de enquête dat een ruime meerderheid van de gebruikers erg tevreden is over deze twee punten. We kunnen dus wel de conclusie trekken dat de gebruikers over het algemeen tevreden zijn over het huidige beleid. Het is daarom goed dat het college dit beleid de komende jaren voort wil zetten. De SGP kijkt dan ook uit naar de vervolgstappen als voorbereiding op de aanbesteding Doelgroepenvervoer.