3 maart 2015

Inbreng Tijdelijk gebruik panden Molensteeg

Voorzitter,

Al eerder is aandacht gevraagd voor de panden aan de Molensteeg 34 en 36. Vanavond ligt een voorstel voor om € 45.000 te investeren om Molensteeg 34 geschikt te maken voor anti-kraak bewoning, om zo te voorkomen dat de woning verder in verval raakt of door vormen van vandalisme wordt getroffen.

Een tweetal gezichtspunten komt in onze bijdrage aan de orde:

1. Cultuurhistorie

2. Onze weging van het voorstel van het college

Cultuurhistorie

Uit professioneel onderzoek blijkt dat de cultuurhistorische waarde van de panden Molensteeg 34 en 36 hoog tot mogelijk zeer hoog is. De panden maken deel uit van een voormalig boerderijcomplex. Ze staan in de kenmerkende lintbebouwing van het oorspronkelijke Ridderkerk.  De SGP is als vanouds zuinig op cultuurhistorisch erfgoed. De SGP ziet dan ook reden om aandacht te besteden aan zulke panden. Tot heden lijken deze panden aan de Molensteeg aan de aandacht van het college ontsnapt. Onze vragen zijn:

Hoe voorkomt het college dat nog andere cultuurhistorisch waardevolle panden over het hoofd worden gezien?

Op welke wijze heeft het college geborgd dat de waarde van cultuurhistorische panden in Ridderkerk voldoende in beeld zijn?

Onze weging van het voorstel van het college

De panden zijn eigendom van de gemeente en hebben de bestemming van bedrijfswoning. Het pand Molensteeg 34 staat al enige tijd leeg. Door de leegstand dreigt het gevaar van vandalisme en op wat langere termijn zal het pand in verval komen. In de omgeving zullen volgens het college mogelijk nog ingrijpende wijzigingen plaatsvinden, waardoor het nog niet  kan kiezen voor een definitieve bestemming.

De SGP wil voorkomen dat gemeenschapsgeld wordt besteed dat over enige tijd weggegooid geld blijkt te zijn. Wanneer geld wordt geïnvesteerd, heeft het onze voorkeur om de panden ook in de toekomst te behouden. hoewel in dit geval ook duidelijk is dat wegens de onzekere situatie een afweging zal moeten worden gemaakt

Om tijdelijke bewoning mogelijk te maken, is begroot dat € 45.000 voor opknapwerkzaamheden nodig is.  Een aanzienlijk bedrag dat wat de SGP betreft nog tegen het licht mag worden gehouden voor besparingen. Ook dienen de aanpassingen voldoende te zijn voor de periode die nodig is voor verdere besluitvorming over de omgeving.

De SGP stemt in met de keuze voor een externe partij die het pand zal beheren en een bewoner voor anti-kraak in het pand zal laten wonen. De SGP gunt de geïnteresseerde burger de eerste keus. Hij heeft in zijn jonge jaren in het pand gewoond en heeft ervaring met het huis.

In het raadsvoorstel wordt ook Molensteeg 36 genoemd. Hiervoor is nog geen geld gereserveerd. . Dit pand is momenteel echter ook eigendom van de gemeente. De SGP fractie gaat er vanuit dat ook voor dit pand het nodige wordt gedaan om verval te voorkomen. Zowel in de huidige verhuurde staat als op moment dat ook dit pand weer vrij komt.

Voorzitter,

Zoals eerder gezegd hecht de SGP fractie aan het behoud van panden met cultuurhistorische waarde. En het zal duidelijk zijn dat de panden aan Molensteeg 34 en 36 dat zijn. Wat de SGP fractie betreft is het jammer dat nog niet zeker is of de panden behouden kunnen blijven, hetgeen ook met zich meebrengt dat de investering van € 45.000 die met dit voorstel gemoeid is, straks wellicht nutteloos geweest kan blijken te zijn. Dat maakt het toch weer een lastige afweging. Maar alles wikkend en wegend stemt de SGP fractie in met dit voorstel en hoopt ze dat deze panden voor Ridderkerk behouden kunnen blijven.