2 juli 2015

Inbreng bij beantwoording werkgroep Lucht en Geluid inzake Windturbines

De SGP waait niet met alle winden mee. Voor ons ligt een antwoordbrief inzake windturbines aan de werkgroep lucht en geluid. Met de antwoordbrief wordt duidelijk gemaakt dat de gemeente Ridderkerk de komst van de windturbines niet meer kan verhinderen. Wat is het standpunt van de SGP over windturbines in Nieuw-Reijerwaard?

De SGP heeft zich in het verleden uitgesproken TEGEN het plaatsen van windturbines op de locatie Nieuw-Reijerwaard. De SGP heeft daarbij oog gehad voor de belangen van de   bewoners in de omgeving, zoals hen die wonen in de flats aan het Seringenplantsoen en Goudenregenplantsoen en de buurtbewoners in Rijsoord. Het is dan ook niet voor het eerst dat we in de Raad debatteren over de windmolens.

Intussen zijn onomkeerbare besluiten genomen door de Provincie waarbij in een inpassingplan 3 windmolens zijn opgenomen in Nieuw-Reijerwaard. Het besluit is aangevochten tot aan de Raad van State, maar zonder succes.. De SGP wil dan ook eerlijk zijn richting de bevolking dat de windturbines niet meer tegen zijn te houden. En hierbij roep ik de andere fracties op om richting de bevolking ook geen verwachtingen te wekken, die niet kunnen worden waargemaakt. Dat loopt uit op teleurstelling en frustratie.

Dat windmolens niet meer zijn tegen te houden blijkt eens te meer nu  de provincie nog op zoek is naar extra locaties om aan de landelijke en provinciale doelstellingen te voldoen. Het is dan niet realistisch te denken dat locaties geschrapt kunnen worden die al vastgesteld zijn. Laten we dan onze energie ook steken in het voorkomen van extra locaties in Ridderkerk.

De werkgroep Lucht en Geluid heeft zich opgeworpen als spreekbuis van bezorgde inwoners en is actief aan de slag gegaan in de wijk. De werkgroep is langs de deuren geweest van de flats en heeft een flyer bezorgd in de Wijk West. Tijdens het daarop volgende wijkoverleg is verder ingespeeld op deze gevoelens. Daarbij hanteert de werkgroep eigen normen en komt tot veel grotere afstanden voor geluidsoverlast dan die als algemeen aanvaarde norm in Nederland worden gehanteerd. Opvallend is dat de werkgroep van meet af aan heeft samengewerkt met enkele gemeenteraadsleden. Hoe staat het dan met de onafhankelijk adviesfunctie van de werkgroep richting de Raad als geheel? Of zijn hier politieke doelen van enkele fracties leidend geworden? Het is in de ogen van mijn fractie niet zuiver om als adviesorgaan zo aan de voorkant samen te werken.

Voorzitter, de SGP ziet de genomen besluiten van de provincie als politieke realiteit die niet meer terug is te draaien. In de brief richting werkgroep is een helder antwoord geformuleerd. De SGP stemt in met de antwoordbrief. Die is kort en krachtig én ook eerlijk richting werkgroep en inwoners van Ridderkerk!