23 mei 2015

Impressie van Raadsvergadering 21 mei 2015

De rode draad tijdens de raadsvergadering van donderdag 21 mei was wel het onderwerp duurzaamheid. Niet alleen het  programma Duurzaamheid 2015 - 2018 stond op de agenda, ook bij de startnotitie herstructurering Rembrandtweg speelde de duurzaamheid - terecht - een belangrijke rol.

De stichting Woonvisie is al jaren bezig verouderde (portiek) woningen in Ridderkerk grondig te renoveren en vaak zelfs te slopen om volledig nieuw te bouwen. In het Centrum, in Rijsoord, aan de Geerlaan en ook aan de Rembrandtweg. En hoewel de relatie met Woonvisie bij dossier Driehoek het Zand wel wat schade heeft opgelopen, is het goed om te constateren dat na intensief overleg en hernieuwde afspraken de samenwerking met Woonvisie weer verbeterd. Het is goed om te constateren dat Woonvisie fors wil investeren in kwalitatief goede betaalbare woningen in Ridderkerk. Waarbij ook nog eens een bijdrage wordt geleverd aan de door de gemeenteraad gestelde doelstelling om de sociale woning voorraad in Ridderkerk terug te brengen van meer dan 45% van de woning voorraad naar minder dan 35% in 2020. Zoals eerder reeds opgemerkt is het terecht dat er bij dergelijke herstructureringen ruime aandacht is voor duurzaamheid. Tegelijk moet worden gezegd dat tijdens de presentaties die wij als raad met enige regelmatig van Woonvisie krijgen blijkt dat deze aandacht voor duurzaamheid bij Woonvisie ruimschoots aanwezig is en dat duurzaamheid bij Woonvisie hoog op de agenda staat. Daarnaast is en blijft het een project van Woonvisie waarbij de raad alleen de ruimtelijke kaders stelt (bestemmingsplan) en Woonvisie invulling geeft aan en betaald voor realisatie van het project.

Later op de avond was het programma duurzaamheid zelf aan de beurt. En over duurzaamheid valt natuurlijk heel veel te zeggen. Niet voor niets was voor dit debat een uur en vijftien minuten gereserveerd. Als het over duurzaamheid gaat, gaat het ook over vormen van duurzame energie en met de geplande ontwikkelingen voor ogen gaat het in de Ridderkerkse raad dan al snel over windenergie en windmolens. De provincie heeft in het inpassingplan voor Nieuw Reijerwaard de mogelijkheid voor een drietal windmolens opgenomen. In zijn zwaarwegende adviesbevoegdheid het de raad van Ridderkerk aangegeven geen windmolens in dit gebied te willen. En bij het convenant over windenergie heeft Wethouder Den Ouden nog op laten nemen dat windmolens op deze locatie onwenselijk worden geacht door de gemeente Ridderkerk. Dit alles heeft de provincie er niet toe doen bewegen het plan op dit punt aan te passen. Daarnaast is hierover door deze en gene tot aan de Raad van State geprocedeerd hetgeen met betrekking tot de windmolens ook niet heeft geleid tot een aanpassing van het plan. Toch zijn er in de Ridderkerkse raad nog partijen die menen deze windmolens tegen te kunnen houden. Op zich niet verwonderlijk daar deze partijen ook menen de totale ontwikkeling nog te kunnen stoppen of het opportuun achten nu nog een onderzoek naar nut en noodzaak van het bedrijventerrein te doen. Als argument wordt aangedragen dat het andere gemeenten ook lukt om bepaalde ontwikkelingen tegen te houden. Daarbij wordt echter volledig voorbijgegaan aan het stadium waarin deze ontwikkelingen zich bevinden. Daar waar deze zich nog in een verkende fase bevinden is dit zeker mogelijk. Als raad van Ridderkerk hebben we dat recent nog ervaren toen vanuit de NAM het idee werd geopperd om in Ridderkerk naar gas te gaan boren. Daar waar de plannen klaar zijn en het volledige beroepsproces is doorlopen ligt dat duidelijk anders. Daarom is wat de SGP-fractie betreft de insteek die het CDA kiest, om gegeven de omstandigheden er het beste van te maken een constructievere. Overigens is en blijft het opvallend dat partijen die aangeven de windmolens in Nieuw Reijerwaard nog tegen te willen houden, volledig ongewis laten waar deze in Ridderkerk dan wel zouden moeten komen. En gelet op de afspraken tussen Rijk en provincie lijkt er aan windmolens in Ridderkerk niet te ontkomen.