27 mei 2015

Impressie raadsvergadering 26 mei 2015

Dinsdag 26 mei jl. was een extra raadsvergadering nodig om de punten die in eerdere vergaderingen vanwege tijdgebrek niet aan bod kwamen alsnog te behandelen. Op de agenda stonden o.a. een voorstel voor een nieuwe begrotingsopzet. De afgelopen maanden is veel tijd en energie gestoken om tot een nieuwe begrotingsopzet te komen. Vele avonden hebben we als raadsleden nagedacht en onze wensen kenbaar gemaakt. Hoewel het proces in het begin niet geheel vlekkeloos verliep, waren bijna alle partijen bij de vaststelling positief en enthousiast over het behaalde resultaat. Alleen Echt voor Ridderkerk stemde tegen het voorstel. Onze fractie heeft samen met de VVD nog een amendement ingediend dat om meer specifieke aandacht vroeg voor minder administratieve lasten. Een amendement van de VVD om dierenwelzijn explicieter te benoemen heeft de fractie niet gesteun. Beide amendementen zijn wel door een meerderheid van de raad aangenomen.

De startnotitie om te komen tot een integraal Jeugdbeleid leverde niet veel discussie op. Wel heeft onze fractie opgemerkt dat er meer jongeren zijn dan alleen die deel uit maken van de Jongerenraad. De wethouder heeft aangegeven dat ze een poging zal doen zo veel mogelijk jongeren te bereiken en te betrekken. Het voorstel is met algemene stemmen aangenomen.

Het rapport van de Rekenkamercommissie en het startdocument "Van burgerparticipatie naar overheidsparticipatie" nam wat meer tijd in beslag. Over participatie wordt verschillend gedacht en iedereen heeft bij een participatie traject weer andere verwachtingen. Doelstelling van het voorstel is om meer ideeën uit de samenleving te krijgen en dat burgers juist zelf met ideeën komen. Na het vaststellen van het startdocument is het college  aan zet om samen met alle betrokkenen in gesprek te gaan en te onderzoeken hoe overheidsparticipatie het beste vorm gegeven kan worden. Volgens wethouder Japenga zal dat een proces zijn van vallen en opstaan. We zijn benieuwd naar de resultaten van de zoektocht die het college gaat maken. Alleen de partij 18-PLUS stemde tegen de startnotitie.