22 januari 2016

Impressie raadsvergadering 21 januari 2016

De raadsvergadering begon zoals gebruikelijk na het vaststellen van de agenda met het zogenoemde vragenuurtje. Dat duurde deze keer slechts 20 minuten. Er werden vragen gesteld over een beroving van een hoogbejaarde dame, de stand van zaken met betrekking tot vluchtelingenopvang en de vrijwilligers van de brandweer. Ook was er een vraag n.a.v. een bericht over handtastelijkheden in zwembad de Fakkel. De laatste vraag ging over het onderhoudsniveau in en rond winkelgebieden en zorgzones.

Het belangrijkste agendapunt was de Mobiliteitsagenda 2016 – 2018.

Voor de SGP is van belang dat openbaar vervoer op peil blijft of verbetert. Voor fietsverkeer is van belang dat het nog beter wordt gestroomlijnd. Voor het bevorderen van duurzaamheid zijn alternatieven voor het gebruik van de auto van belang. De mobiliteitsagenda hebben we dan ook beoordeeld vanuit deze wensen.

Daarom stemde de SGP in met de mobiliteitsagenda en kijken we uit naar de uitwerking in verdere voorstellen. Hoewel de SGP fractie tegen de komst van een tram is en blijft, stemde de fractie niet in met een amendement van Echt voor Ridderkerk omdat de fractie van mening is dat dit niet bijdraagt aan de ontwikkeling van een OV in Ridderkerk. Want dat moet juist gerealiseerd worden in samenspraak met andere partijen.

Alleen de fractie van Partij 18Plus steunde wel het amendement van Echt voor Ridderkerk, maar voor dat amendement was de dus geen meerderheid. De voorliggende Mobiliteitsagenda werd vervolgens aangenomen. Waarbij alleen de fracties van Echt voor Ridderkerk, PvdA en D66/GroenLinks tegen stemden.

De agendapunten “Aansturing verbonden partijen” en het “Beschikbaar stellen van krediet voor vervanging van 2 lokalen van OBS De Bosweide” zijn zonder discussie in de raad vastgesteld.

Wel was er nog enige discussie over de afdoening van een motie over een “Pilot nul-op-de-meter woning”. Volgens de fracties van de SGP, het CDA, de PvdA, Leefbaar Ridderkerk, ChristenUnie en D66/GroenLinks was de motie afgedaan. De fracties van de VVD, Partij 18Plus en Echt voor Ridderkerk vonden van niet.

Het raadslid G.J. van Nes van Leefbaar Ridderkerk is aangewezen als lid van het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard. Met de heer T. Alkema als plaatsvervanger.

Ook de nieuwe verordening op de Vertrouwenscommissie van 2016 is door de raad aangenomen alleen de fractie van Echt voor Ridderkerk stemde tegen.

Niets meer aan de orde zijnde sloot de burgemeester om 21:40 uur de vergadering.