2 november 2017

Highlights Algemene beschouwingen 2017

Vaststelling van de Programmabegroting 2018; Algemene beschouwingen 2017

Mw.d.Vz.,

“Verantwoordelijkheid in afhankelijkheid” heeft de SGP-fractie dit jaar boven de algemene beschouwingen gezet. Het is namelijk nogal een verantwoordelijkheid die wij als raadslid op ons nemen als we de eed of de belofte afleggen en zitting nemen in deze gemeenteraad. Over veel zaken die onze inwoners direct of indirect raken moet een mening worden gevormd en moeten besluiten worden genomen. Dat vraagt een gedegen voorbereiding, zorgvuldige afwegingen en weloverwogen besluiten. Iets waar niet lichtvaardig over gedacht mag worden of makkelijk mee mag worden omgegaan. Zo, richting de verkiezingen van 2018, zal menigeen van ons zich weer af moeten vragen of al hebben afgevraagd of hij of zij deze verantwoordelijkheid ook de komende raadsperiode weer op zich wil nemen en daar weer de nodige tijd en energie in wil en kan steken.

Zo terugkijkend moeten we ook constateren dat zelfs als we het van harte willen we het “kunnen” niet altijd zelf in de hand hebben. Afgelopen raadsperiode heeft raadslid Frans Romijn wegens ziekte zijn raadswerk neer moeten leggen. Gelet op zijn bevlogenheid op met name het sociale domein had hij ongetwijfeld graag door gegaan maar het kon niet meer. Ook recent hebben we bij wethouder Smit gezien hoe kwetsbaar onze gezondheid kan zijn en hoe dankbaar we mogen zijn als we wel de gezondheid krijgen om ons werk te doen. Dat is zeker geen vanzelfsprekendheid. Koning David zegt al in Psalm 103: “De dagen des mensen zijn als het gras”. Ook in achterliggende periode hebben we weer ervaren hoe waar dit is. We stonden verschillende malen stil bij het overlijden van een oud-raadslid. Soms oud, soms nog relatief jong, soms decennia geleden afscheid genomen van de gemeenteraad en soms ook heel recent. Zo stonden we deze raadsperiode onder anderen stil bij het overlijden van Andre van Abeelen waarmee sommigen van ons nog in gemeenteraad hebben gezeten, maar ook bij het overlijden van Arie van Nes en Elly Mans die beiden vorige periode nog deel uitmaakten van de gemeenteraad. Dat zijn van die momenten waarop we allemaal weer even stil worden gezet in de hectiek van alle dag en worden bepaald bij de kwetsbaarheid van het leven. Ook met dat besef blijven we wel geroepen onze verantwoordelijkheid te nemen. Maar het plaatst al ons bezig-zijn wel in een zeker perspectief. Een perspectief waarvan diezelfde Koning David in dezelfde Psalm zegt: ”Maar de goedertierenheid des HEEREN is van eeuwigheid tot eeuwigheid over degene die hem vrezen. Die goedertierenheid maakt dat we ons werk voor de gemeente Ridderkerk kunnen doen en die maakt ook dat het goed komt als we het zelf niet meer kunnen. Zonder die goedertierenheid kunnen en willen wij dit verantwoordelijke werk niet doen en die goedertierenheid wensen wij iedereen maar dan ook iedereen van harte toe. Dan kunnen we ons bezig houden met veel zaken die er absoluut toe doen en dat zullen we vandaag ook zeker doen. Allemaal zaken die van wezenlijk belang zijn voor onze gemeente en onze inwoners. Dan kunnen we daar ook nog over van mening verschillen en het debat over voeren, maar dat alles in het besef dat het Zijn goedertierenheid is die dit alles mogelijk maakt. Daarom eindig de Psalm ook met de woorden: “Looft den HEERE”.

Ten slotte voorzitter,

U zult begrijpen dat ik nu niet meer in kan gaan op tal van andere belangrijke onderwerpen die in onze algemene beschouwingen ruimschoots aandacht hebben gekregen. U heeft het allemaal kunnen lezen en een aantal onderwerpen zullen vandaag nog wel aan bod komen.

Wij wensen iedereen wijsheid toe die zich op welke wijze dan ook inzet voor onze gemeente. En net als het college spreken ook wij de wens uit dat Gods zegen mag rusten op onze gezamenlijke arbeid.