23 mei 2015

Communicatieplan en Rapport Rekenkamercommissie

Mw de VZ,

De rekenkamer heeft weer een nuttig rapport geschreven over digitale dienstverlening in Ridderkerk.
Veel voortgang ten opzicht van het vorige rapport over dit onderwerp van ruim 8 jaar geleden was er nog niet gemaakt, moest de rekenkamer helaas constateren. Maar gelukkig zijn er ook veel dingen goed gegaan en ondanks alle kritische opmerkingen die gemaakt zijn, waarderen de Ridderkerkse burgers de dienstverlening gemiddeld met een 7.1. En dat is volgens het rapport boven de gestelde norm. Verder is er bij gedane investeringen doelmatig ingekocht, iets wat ook niet van iedere overheidsorganisatie gezegd kan worden.

Als fractie willen we de rekenkamer bedanken voor al het werk wat zij verricht hebben. En we zijn blij dat het college de gedane aanbevelingen over neemt.  En daarmee kunnen we direct een bruggetje maken naar het tevens voorliggende Communicatieplan. Want het college is inmiddels voortvarend aan de slag gegaan en als raad hebben we vorige raadsvergadering al ingestemd met een extra investering voor een nieuwe top-taken website.

Als je in Google zoekt op de term “Communicatie”, kom je veel verschillende definities tegen. Gelukkig is de kern allemaal wel dezelfde, namelijk dat het gaat om het overbrengen van een boodschap en dat daar tenminste twee mensen met elkaar in verbinding moeten staan. En dat is nu juist het lastige van tegenwoordig. Er zijn zóveel verschillende manieren om met elkaar in verbinding te staan, dat je ook héél goed een boodschap kunt missen als je niet het juiste middel hebt gekozen.

Als overheid zijn we er voor iedereen, maar straks bij de concrete uitwerking zal duidelijk worden dat we als gemeente ook keuzes zullen moeten maken. Bij deze het verzoek aan de wethouder om als de verkenningen straks afgerond zijn, aan ons een terugkoppeling te geven waarom voor welk communicatie middel is gekozen.

Over dit onderwerp zou ik nog wel de gehele avond kunnen en willen debatteren, maar ik denk dat niet iedereen dat op prijs zou stellen. Gelukkig hebben we in de commissievergadering al flink wat technische aandachtspunten kunnen uitwisselen. Mijn zorgpunten over de ‘zwaarte’ van de functie en de daarbij behorende inschaling heb ik net als de ‘valkuilen’ van een goed web-care systeem al in de commissie geuit. Hoewel je op iedere communicatie training leert dat herhaling nu juist de kracht van de  boodschap is, heb ik er alle vertrouwen in dat het college de boodschap van ons als raad in de commissie heeft ontvangen. En anders is daar altijd nog de kleindochter van Wethouder Dokter die opa op dit gebied wel wat bijles zal geven.

Voorzitter, onze fractie zal instemmen met het voorliggende voorstel en neemt de aanbevelingen van de rekenkamer over. En wacht met belangstelling in de voortgangsrapportage af in maart 2016.