25 februari 2014

Buslijn 601

Buslijn 601: nog beter busvervoer

Vanaf maandag 10 maart gaan er twee 8-persoonsbusjes rijden (één maal per uur per richting) van de P+R Beverwaard (tramlijn 23) via Bolnes, Slikkerveer (waterbus en driehoeksveer), Centrum (waaronder gezondheidscentrum GOED), wijk West (De Riederborgh), Rijsoord, het NS-station Barendrecht naar het gemeentehuis van Barendrecht als eindpunt (en vice versa).  Op deze manier worden met een soort 'oost-westlijn' belangrijke knooppunten (tramlijn, waterbus/driehoeksveer en trein) met elkaar verbonden én enkele belangrijke voorzieningen (gezondheidscentrum, verzorgingshuizen, winkelcentra en gemeentehuizen).  Twee vliegen in één klap zogezegd.  De nieuwe lijndienst is opgenomen in de dienstregeling van de RET en daarmee ook via internet te raadplegen.

De SGP is verheugd dat de inspanningen in de afgelopen jaren zijn bekroond met de nieuwe buslijn 601.  Wij hebben ons in de achterliggende jaren flink ingezet om het busvervoer te optimaliseren.  Zoals in ons vorige verkiezingsprogramma al stond, kan met bussen goed worden ingespeeld op de zich veranderende reizigeroriëntatie (de groei gaat relatief meer naar Barendrecht en Drechtsteden-Alblasserwaard dan naar Rotterdam).  Tijdens de begrotingsbehandeling in november 2013 heeft de SGP gelet daarop nog een motie ingediend waarin het college van B&W wordt gevraagd zich in te spannen, mede gelet op de samenwerking tussen de BAR-gemeenten, om een directe busverbinding tussen Ridderkerk en Barendrecht in het 'gewone' busvervoer op te laten nemen ter vervanging van het overigens gewaardeerde maar duurdere en kwetsbaarder particuliere initiatief van de buurtbus.

Het is ook heel mooi dat het driehoeksveer weer voor acht jaar is aanbesteed waardoor deze vorm van vervoer over water, waarvan veel scholieren en recreanten gebruik maken, behouden blijft.  Ook dat hing er nog maar om.

Zoals u van de SGP mag verwachten, blijven wij ons inzetten voor goed openbaar busvervoer.

Net zoals wij ons blijven inzetten om de tramplus buiten Ridderkerk te houden.

De aanhouder wint, wordt wel eens gezegd.

Op 19 maart kunt u dat 'aanhouden' versterken met uw stem op de SGP!