27 november 2014

Beleidsplan WMO

MwdVz,

Vanavond staat het Beleidsplan WMO op de agenda. Over deze wet is veel gesproken en dat willen we vanavond niet nog eens dunnetjes overdoen. Vandaar dat we ons beperken tot enkele hoofdzaken die wij als fractie belangrijk vinden. De gemeente moet op grond van de wet nog dit jaar een WMO verordening vaststellen omdat de bestaande regelingen per 31 december 2014 vervallen. Via de griffie hebben we op 19 november jl. nog een aangepaste versie van het Beleidsplan ontvangen. Hiermee komt de wethouder haar toezegging, die zij tijdens de commissie vergadering heeft gedaan, na en zullen we in januari volgend jaar een voorstel met beleidskaders met elkaar bespreken. Ons uitgangspunt blijft dat we niet op de stoel willen zitten van onze ambtenaren, maar op hoofdlijnen, kaders stellen en sturen.

En daarom mevrouw de Voorzitter, via u hebben we een viertal opmerkingen en vragen richting de wethouder.

1. Communicatie

Er gaat wat veranderen, veel mensen maken zich daar zorgen over. We vinden dat er een goede voorlichting moet komen voor alle cliënten die met deze veranderingen in aanraking komen. En maak dan alstublieft gebruik van  heldere en communicatieve teksten. We horen graag van de wethouder of zij dit met ons deelt

2. Maatwerk en identiteit

De uitgangspunten zoals die beschreven staan delen wij. Maar we zijn ons er wel van bewust dat de praktijk vaak complexer is dan papier. Maatwerk is nu het 'toverwoord' om te voorkomen dat kwetsbare burgers tussen wal en schip vallen. Ja, volgens het voorstel ligt er zelfs een noodscenario klaar waar we, naar we hopen, geen gebruik van zullen maken. Maatwerk is ook geboden bij toegang tot zorg en dagbestedingen waar inwoners nu en in de toekomst graag gebruik van willen maken. Ridderkerk biedt veel maar ook weer niet alles. Voor bepaalde specialistische zorgt wordt dan ook in samenwerking met omliggende gemeenten gekeken welke vorm van zorg het beste past bij de cliënt. We vragen hierbij ook nadrukkelijk aandacht voor burgers die graag gebruik willen maken van een zorg(instelling) die past bij hun levensovertuiging. Kan de wethouder toezeggen dat hier ook ruimte voor blijft?

3. Ruime inzet PGB

Nu het voorstel is aangepast en de bandbreedte 'variabel' is tussen de 70 en 100% heeft het college een relatief grote vrijheid om een PGB vast te stellen. Het is correct dat de kosten van een PGB niet hoger mogen zijn dan de zorg in natura. Maar we willen wel duidelijk maken dat, als een cliënt om hem moverende redenen liever kiest voor een zorgaanbieder die niet gecontracteerd is door de gemeente, dan is de maximale terugval naar 70% is wel heel erg veel. Graag uw aandacht voor deze specifieke aanvragen.

4. Geen nieuwe bureaucratie

Dan hebben we nog een zorgpunt m.b.t. het door de cliënt op te stellen zorgplan. We moeten waken dat we niet van de ene bureaucratische krokodil, naar een volgende bureaucratische draak gaan. Er zijn ook cliënten die wellicht niet goed (meer) in staat zijn om zelf een plan op te stellen. Kan en wil het college er voor zorg dragen dat ook deze mensen op een fatsoenlijke manier ondersteund worden, wellicht met een 'template zorg plan' wat als voorbeeld kan dienen. Kan en wil de wethouder dit toezeggen?

Ook voor dit beleidsplan is er de afgelopen tijd weer veel werk verzet door ambtenaren en het college. Niet te vergeten alle personen en organisaties  die bij het opstellen van dit beleidsplan input hebben gegeven. Al zijn niet alle adviezen overgenomen, ze hebben wel bijgedragen aan een goede discussie bij het opstellen van het beleidsplan, maar ook bij onze voorbereidingen. Veel dank voor al deze inzet.

MwdVz,

Het laatste woord over de WMO is naar onze inschatting voorlopig nog niet gesproken. Wellicht zal het beleidskader en/of de verordening gaandeweg nog aangepast moeten worden als 'werkende weg' blijkt, dat iets structureel anders of beter kan. Dat lijkt ons verder geen probleem.

We zien de reactie van de wethouthouder namens het college graag tegemoet.