2 november 2017
Algemene beschouwingen 2017
Verantwoordelijkheid in afhankelijkheid
Algemeen
Inmiddels behandelen we alweer de vierde en laatste begroting van deze raadsperiode. Een periode waarin weer het nodige is gebeurd. We kunnen met dankbaarheid terugzien op een bestuurlijk gezien stabiele raadsperiode. Dat zoiets niet vanzelfsprekend is weten we uit het recente verleden en zien we ook met grote regelmaat in de ons omliggende gemeenten. Dat er aan het eind van een raadsperiode richting de komende verkiezingen enige reuring ontstaat is nauwelijks bijzonder te noemen.
Afgelopen periode hebben we ook een aantal keer stil gestaan bij het overlijden van oud raadsleden. Twee keer zelfs van raadsleden die de vorige raadsperiode nog deel uitmaakten van de Gemeenteraad van Ridderkerk, Arie van Nes en Elly Mans. Dat zijn van die momenten dat we allemaal weer even stil worden gezet in de hectiek van alle dag. Zo zegt koning David in Psalm 103: De dagen des mensen zijn als het gras. Ook recent hebben we weer van dichtbij meegemaakt hoe kwetsbaar het leven is! Dit besef is uiteraard niet bedoeld om dan maar moedeloos bij de pakken neer te gaan zitten of door te slaan in carpe diem. We worden tegelijkertijd namelijk opgeroepen onze verantwoordelijkheid te nemen. Zeker als overheid moet die verantwoordelijkheid worden genomen en moet het goede worden gezocht voor onze inwoners. Ook als dat betekent dat soms lastige afwegingen moeten worden gemaakt. Dat is ook verantwoordelijkheid nemen. Maar het plaatst alles wel in een zeker perspectief. Een perspectief waarin dezelfde Psalm Koning David schrijft: Maar de goedertierenheid des HEEREN is van eeuwigheid en tot eeuwigheid over degenen die Hem vrezen. Zonder die goedertierenheid kunnen en willen wij ons werk niet doen en tegelijkertijd wensen wij die goedertierenheid iedereen van ganser harte toe. Dan kunnen we ons bezig houden met veel zaken die er absoluut toe doen, zaken die van wezenlijk belang zijn voor onze gemeente en onze inwoners maar dat alles in het besef dat het de HEERE is die ons alles geeft wat nodig is om dit te doen. Dan mag het ook eindigen met de woorden waar de Psalm ook mee eindigt: Looft den HEERE.
Bestuur en overheidsparticipatie
Het gemeentebestuur is er voor de hele samenleving, zo gevarieerd als die is.
Dit vraagt om actief zoeken naar contact met burgers en bedrijven, heldere communicatie en adequate voorlichting. Ook worden burgers en bedrijven in de gelegenheid gesteld in contact te komen met het gemeentebestuur. Het spreekuur van het college is daar een goed voorbeeld van en moet zeker gecontinueerd worden. Opvallend is daarbij wel dat bedrijven blijkbaar (zie 2e tussenrapportage 2017) makkelijker met bestuurders zoals burgemeesters en wethouders in contact komen dan met ambtenaren.
Daarnaast vraagt goed bestuur om een goede gemeentelijke dienstverlening. De waardering daarvoor door inwoners is een 6,9 en van bedrijven slechts een 5,8. Cijfers die aangeven dat er nog het een en ander te winnen valt.
Dat het gemeentebestuur er is voor de hele samenleving betekent ook dat het gemeentebestuur er allereerst is voor het algemeen belang dat soms strijdig kan zijn met individuele belangen en waaraan invulling wordt gegeven vanuit eigen politieke overtuigingen.
Participatie is een recht, géén plicht. Inwoners en bedrijven worden waar mogelijk in de gelegenheid gesteld te participeren maar indien men daar – om wat voor reden dan ook - vanaf wenst te zien wordt ook dat gerespecteerd. Kwaliteit van de participatie hangt zeker niet alleen af van de mate waarin geparticipeerd wordt. Daarbij blijft het bij participatie, of dat nu overheids- of burgerparticipatie is, noodzakelijk dat er duidelijkheid is wat er over en weer van elkaar verwacht mag worden. Participatie met onduidelijke of onjuiste verwachtingen draagt eerder bij aan een grotere kloof tussen overheid en burger dan dat deze er door wordt verkleind.
Samenwerking tussen gemeenten ziet de SGP als ondersteuning van lokaal beleid en zeker niet als doel op zich. Het adagium “lokaal wat kan regionaal wat moet” blijft onverminderd van kracht, met als doelstelling de relatieve eigenheid en autonomie van Ridderkerk zo veel als mogelijk in stand te houden. Tegelijkertijd is er bovenlokale problematiek die om een bovenlokale oplossing vraagt of zijn er problemen die Ridderkerk op eigen schaal niet kan oplossen. Voor dergelijke zaken is samenwerking noodzakelijk. Zowel bestaande als eventuele nieuwe samenwerkingsverbanden dienen aan voorgaande uitgangspunten te voldoen. Samenwerkingsverbanden die aan deze uitgangspunten voldoen dragen bij aan het welzijn van onze inwoners en als deelnemer aan deze samenwerkingsverbanden dient Ridderkerk hier positief kritisch aan deel te nemen.
Veiligheid
Veiligheid is een van de belangrijkste zaken in onze samenleving. Dit belang wordt waarschijnlijk pas echt ervaren op moment dat veiligheid ontbreekt en men onveilig is of zich onveilig voelt. Beide situaties komen helaas maar al te vaak voor, ook in Ridderkerk. Uit de tweede tussenrapportage 2017 blijkt dat het aantal diefstallen uit woningen fors is toegenomen. Een zeer ingrijpende gebeurtenis voor zowel betrokkenen als mensen die daar omheen staan. Het is zaak om in overleg met de politie er alles aan te doen deze trend te keren. Veiligheid is immers een kerntaak van de overheid, ook van de lokale overheid. Maar tegelijkertijd moeten we constateren dat ook anderen daarin een verantwoordelijkheid hebben. Door samen te werken aan veiligheid kan het beste resultaat worden geboekt. Initiatieven zoals de diverse buurtpreventieteams verdienen daarom onze waardering en ondersteuning. Uiteraard mogen dergelijke initiatieven niet leiden tot een terugtrekkende beweging van de officiële instanties zoals de politie. Voldoende blauw op straat levert een wezenlijke bijdrage aan het veiligheidsgevoel van burgers. De SGP hecht grote waarde aan de zogenaamde roadshows van de politie. Hiermee wordt de nodige bewustwording gecreëerd en worden burgers nog beter in staat gesteld een bijdrage te leveren aan hun eigen veiligheid. Ook het keurmerk Veilig Wonen levert een wezenlijke bijdrage aan zowel de veiligheid zelf als aan het veiligheidsgevoel.
Het gebruik van de mobiele camera is gebleken effectief te zijn in de bestrijding van criminaliteit en overlast. De mogelijkheden hiervan moeten – uiteraard binnen de daarvoor gestelde regels – zoveel mogelijk worden benut. Op sommige plaatsen waar overlast hardnekkig of terugkerend blijkt, is permanent cameratoezicht wenselijk.
De aanrijtijden van ambulances, brandweer en politie dienen binnen de daarvoor gestelde normen te zijn. Als de normen niet worden gehaald wordt niet getoornd aan deze normen maar worden oplossingen gezocht waarmee het aantal overschrijdingen van de norm kan worden gerealiseerd.
Het knooppunt van waterwegen (Drie rivierenpunt) ter hoogte van Ridderkerk blijft een risicogebied. Blijvende aandacht hiervoor en overleg hierover van alle betrokken partijen is nodig.
Drugsgebruik en overmatig alcoholgebruik zijn schadelijk voor de gebruikers en hebben zowel direct als indirect een negatief effect op de veiligheid (of in ieder geval het veiligheidsgevoel) van anderen.
Naast de buurtpreventie die al eerder is genoemd hebben we grote waardering voor de vele vrijwilligers (semiprofessionals) die zich met veel overgave en niet altijd zonder gevaar voor henzelf, inzetten voor een veiliger Ridderkerk. De werving van nieuwe vrijwilligers dient waar mogelijk te worden gestimuleerd, waarbij de onderscheiden rollen en verantwoordelijkheden van gemeente en de veiligheidsregio niet uit het oog worden verloren.
Verkeer, vervoer en wegen
Bereikbaarheid voor iedereen met alle vormen van vervoer blijft een voortdurend aandachtspunt. In principe moet voor alle vormen van vervoer de bereikbaarheid optimaal geregeld zijn. Punt van aandacht daarbij is wel dat binnen Ridderkerk onnodig veel verplaatsingen met de auto lijken plaats te vinden. Blijkbaar wordt vaak de voorkeur gegeven aan de auto boven de fiets. De vraag is waarom de keuze vaak uitvalt in het voordeel van de auto en wat nodig is om inwoners daarin een andere afweging te laten maken? Het gebruik van de fiets zou meer gestimuleerd mogen worden hetgeen op zowel de luchtkwaliteit als de volksgezondheid een positief effect zal hebben. Randvoorwaarde is wel dat er goede fietsvoorzieningen en veilige fietsroutes zijn.
Van de gemeente vragen we alert te zijn op onveilige verkeerssituaties in Ridderkerk en signalen hieromtrent serieus te nemen.
Na een periode van jaren lijkt het tramdossier eindelijk van de plank naar de prullenbak te kunnen verhuizen. Mooi dat daarover nu duidelijkheid komt. Wel jammer dat hierdoor zeer noodzakelijke ontwikkelingen jaren nodeloos geblokkeerd zijn. Ridderkerk heeft een goed dekkend busnetwerk. Dat moet vooral zo blijven en waar mogelijk verder worden verbeterd. Dit vraagt om nadrukkelijke participatie in de “Vervoersautoriteit” met als doel optimaal OV voor Ridderkerk. Nu het tramplus dossier van de baan is kan de focus samen met de vervoersautoriteit en de provincie worden verlegd naar Hoogwaardig openbaar busvervoer en uitbreiding van de vervoersmogelijkheden over water. Door diezelfde participatie in de Vervoersautoriteit moet er alles aan worden gedaan een autoverbinding Krimpen / Stormpolder te voorkomen.
Nu zich in Nieuw Reijerwaard de eerste bedrijven gaan vestigen dient er samen met de GR blijvende aandacht te zijn om sluipverkeer van en naar het bedrijven terrein door Ridderkerk te voorkomen.
Economische zaken
Ondernemers zijn de spil van de Ridderkerkse economie. Dat geldt niet alleen voor de grote ondernemingen maar zeker ook voor de kleine met soms (nu nog) weinig of geen personeel. De gemeente dient daarom binnen de mogelijkheden naar redelijkheid te zorgen voor een optimaal vestigingsklimaat in Ridderkerk.
Met de komst van de eerste bedrijven op Nieuw Reijerwaard geeft ook dat weer mogelijkheden voor economische groei en werkgelegenheid voor Ridderkerkse inwoners. Werkgelegenheid die bij kan dragen aan een verdere daling van de werkeloosheid die in lijn met de landelijke trend al drie jaar op rij daalt. Bedrijven worden daarom zoveel als mogelijk gestimuleerd zich in dit gebied te vestigen. Waarbij een geleidelijke invulling gewenst is zodat problemen zoals we die nu op Verenambacht hebben in Nieuw Reijerwaard worden voorkomen.
De economie lijkt na jaren van “crisis” weer fors aan te trekken en de vooruitzichten zijn gunstig. Veel ondernemers zien gelukkig de bestedingen en investeringen weer toenemen, al vragen de technologische ontwikkelingen ook van hen de nodige aanpassingen. Met name de verkoop via internet maakt dat veel van de traditionele winkeliers het moeilijk hebben. Dit vertaalt zich ook in de forse leegstand in het winkelcentrum van Ridderkerk. Uiteraard is dit een landelijk zo niet mondiale ontwikkeling en is de invloed van de gemeente beperkt. Desalniettemin dient de inzet er op gericht te zijn om samen met eigenaren en winkeliers de leegstand te beperken en indien mogelijk terug te dringen. Zodat we een vitaal en levendig winkelcentrum houden. Daarnaast moeten we constateren dat de samenhang van de verschillende, historisch gevormde centrumgebieden ontbreekt. Wil het gehele centrum van Ridderkerk ook in de toekomst economisch vitaal en aantrekkelijk blijven, dan is het van belang dat er op korte termijn wordt ingezet op een goede ruimtelijke en functionele analyse van het centrumgebied inclusief centrumschil. Het doel hiervan is te komen tot een ontwikkelingsvisie waarin een toekomstperspectief wordt beschreven voor het gehele centrumgebied van Ridderkerk. De SGP-fractie zal hiertoe een motie indienen.
Economie is belangrijk ook voor de SGP, dat blijkt wel uit het voorgaande. Tegelijkertijd dient daarbij de kanttekening te worden geplaatst dat economie en economische activiteit een middel is en geen doel op zich. Economische activiteit is nodig om in onze dagelijkse levensbehoefte te voorzien en werk geeft structuur en sociale contacten. Dat laatste geldt overigens niet alleen voor betaald werk. Economische ontwikkeling dient daarom duurzaam te zijn voor mens en milieu. Een duurzame ontwikkeling betekent ook de nodige rust op zijn tijd. De zondag als rustdag in het ritme van de week is daarom waardevol. Vanuit principieel oogpunt, maar ook vanuit maatschappelijk oogpunt. Het geeft de gelegenheid extra om te zien naar elkaar en voorkomt dat de – voor Ridderkerk zo belangrijke – kleine ondernemers vanuit noodzaak in een “rusteloze” 7 x 24-uurs economie worden gedwongen.
Onderwijs
Goed onderwijs is erg belangrijk voor de ontwikkeling van jong en oud. Het Rijk is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs en het toezicht daarop. De rol van de gemeente is vooral gericht op het scheppen van goede randvoorwaarden. Randvoorwaarden die echter van groot belang zijn wil het onderwijs goed tot zijn recht komen. Degelijke huisvesting (zowel nieuwbouw als uitbreiding), leerlingenvervoer het tegengaan van onderwijsachterstanden en toezicht op de leerplichtwet zijn zomaar een paar zaken die van wezenlijk belang zijn er waarvoor de verantwoordelijkheid bij de gemeente ligt. Het is mooi dat in 2018 de voorbereidingen voor de bouw van een nieuw Gemini college kunnen starten. De school heeft hier al lang op gewacht.
Opvallend is dat het aantal basisschoolleerlingen landelijk vanaf 2007 tot en met 2016 een dalende lijn laat zien. In Ridderkerk neemt het aantal basisschool leerlingen de laatste jaren echter weer toe. In 2016 is het aantal zelfs het hoogst van de laatste zeven jaar. Wat daarbij ook opvalt is dat het aantal 4 – 11 jarigen in de gemeente de laatste jaren vrij constant is. Blijkbaar zien inwoners uit andere gemeenten redenen hun kinderen in Ridderkerk basis onderwijs te laten genieten.
Het belang van goed onderwijs is zeer groot en daarom is leren ook een wettelijke plicht. Het belang om de arbeidsmarkt met een startkwalificatie te betreden kan nauwelijks worden overschat. Omdat jongeren – en naar het lijkt soms ook de ouders – zich niet altijd bewust zijn van de waarde van onderwijs heeft de gemeente de taak toezicht te houden op naleving van de leerplichtwet. In het belang van de leerplichtige is het zaak dat de gemeente deze toezichthoudende taak doelgericht en effectief inricht, waarbij preventie van verzuim het uitgangspunt moet zijn.
Het Rijk stelt gelden beschikbaar om onderwijsachterstanden tegen te gaan. Deze middelen moeten effectief worden ingezet om laaggeletterdheid en taalachterstand effectief en zo vroeg mogelijk aan te pakken. Het bevorderen van het leesgedrag bij (jonge) kinderen kan hier ook een belangrijke bijdrage aan leveren.
Cultuur, sport en groen
De SGP wil een samen-leving, niet een naast-elkaar-leving. Cultuur en cultuurgeschiedenis kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Dat geldt zeker ook voor verantwoord samen recreëren en sporten. Culturele activiteiten moeten ontstaan uit particulier initiatief. De gemeente vervult daarbij een stimulerende en ondersteunende rol.
Een moderne en toegankelijke bibliotheek draag niet alleen bij aan het bevorderen van het leesgedrag, het krijgt steeds meer de functie van informatiemakelaar en vormt een plek van ontmoeting. Het is belangrijk, onder andere ter bevordering van het leesgedrag zoals bij Onderwijs benoemd, dat de bibliotheek een ruim (maar verantwoord) en toegankelijk leesaanbod heeft voor alle leeftijdsgroepen. In 2018 zal een herbezinning op de afspraken over de subsidiëring van de bibliotheek plaats vinden. Bevordering van het leesgedrag zou daarin wat de SGP betreft leidend moeten zijn. Het is niet nodig dat het aanbod van films en aanverwante zaken door de gemeente wordt gesubsidieerd. Veel kinderen zitten al meer dan genoeg achter een beeldscherm, ook zonder dat dit nog eens wordt gestimuleerd.
Sport kan een positieve bijdrage leveren aan de vorming en de gezondheid van de jeugd. Maar ook voor ouderen heeft sport voordelen voor zowel de gezondheid als voor de sociale verbanden. De gemeente dient te zorgen voor goede faciliteiten en accommodaties. Daarbij dient er ook aandacht te zijn voor ouderen en mensen met een beperking. De uitwerking van het IAP zal hier zeker aan bijdragen. Wat absoluut niet bijdraagt aan gezondheid en vorming is (overmatig) alcoholgebruik in sportkantines of op sportaccommodaties. Dit zou wat de SGP betreft ontmoedigd en waar mogelijk beperkt moeten worden.
Sociaal Domein (Jeugd, Wmo en Werk)
De drie afzonderlijke programma’s in het sociale domein kunnen feitelijk niet los van elkaar worden gezien. Zo blijkt helaas het aantal kinderen in uitkeringsgezinnen toe te nemen (2e Tussenrapportage 2017) hetgeen nu als prestatie-indicator valt onder programma 7. Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat hier een direct verband ligt met programma 9 “Werk”. Immers als de ouders van een uitkering naar betaald werk kunnen worden geholpen daalt daarmee het aantal kinderen in uitkeringsgezinnen.
Met veel jongeren in Ridderkerk gaat het “gewoon” goed. Helaas is er ook een groep die hulp nodig heeft en waar de eigen kracht van de jongeren, het gezin waarin zij opgroeien en/of de directe omgeving niet voldoende is om de problemen het hoofd te bieden. Voor die groep dient de gemeente zo snel als mogelijk passende zorg te bieden. Deze zorg dient zo dicht mogelijk bij de leefomgeving van de jongeren plaats te vinden al zal dat met name bij (zeer) specialistische zorg niet altijd mogelijk blijken.
Zorgelijk is dat het aantal jongeren dat jeugdhulp nodig heeft toeneemt. Inmiddels heeft ruim 8% van de jongeren hulp nodig. Het percentage is weliswaar lager dan het landelijk gemiddelde maar het blijven schokkende cijfers. De aandacht voor een passend aanbod preventie- en welzijnsactiviteiten is daarom meer dan nodig. Voorkomen is immers beter dan genezen. Daarbij dient er niet alleen aandacht te zijn voor de jongeren zelf maar ook voor hun ouders. De eerste verantwoordelijkheid voor de jongeren ligt immers bij hen en een stabiele thuissituatie kan wellicht al veel problemen voorkomen.
Een kleine groep jongeren belandt in de criminaliteit. Waar blijkt dat een zachte aanpak niet werkt, zijn steviger maatregelen noodzakelijk om onacceptabel gedrag tegen te gaan. Opvallend is dat het aantal 18 – 24 jarige dat wordt verdacht van een strafbaar feit in Ridderkerk (24,6 per 1000) hoger ligt dan het landelijk gemiddelde (23,6 per 1000). Ook met het oog op de veiligheid en het veiligheidsgevoel van andere inwoners is het zaak om prioriteit te geven aan het terug dringen van deze criminaliteit.
De Wet maatschappelijke ondersteuning legt veel verantwoordelijkheid bij burgers. De zorg is bedoeld voor kwetsbare inwoners. Het beleid dient ruimhartig te zijn maar tegelijkertijd met zulke randvoorwaarden dat inwoners waar mogelijk ook hun eigen verantwoordelijkheid nemen en solidair zijn met hen die de eigen verantwoordelijkheid niet kunnen nemen.
Binnen de aangeboden zorg dient optimale keuzevrijheid te zijn zodat inwoners de hulp kunnen kiezen die bij hen past.
Werken is waardevol en iedereen moet naar vermogen aan het werk. Daarbij is onbetaald werk net zo waardevol als betaald werk. Door middel van werk wordt men in staat gesteld een bijdrage te leveren aan de maatschappij en in veel gevallen ook om een inkomen te verwerven. Hoewel de arbeidsmarkt zich voor werkzoekenden in positieve zin ontwikkelt en het aantal mensen in de WW gestaag daalt is de verwachting dat het aantal bijstandsuitkeringen zal blijven stijgen. Een zorgelijke ontwikkeling in eerste instantie voor hen die van de bijstand afhankelijk zijn maar ook voor de gemeente waar afgelopen jaar de BUIG- gelden ook al niet toereikend waren. De gevolgen van werkeloosheid zijn zeer ingrijpend. Veel inwoners die werkeloos raken zullen op termijn zelf in staat zijn nieuw werk te vinden. Er is echter ook een groep die een grotere afstand tot de arbeidsmarkt heeft en die groep lijkt toe te nemen. De redenen daarvan kunnen uiteenlopend zijn. Re-integratie en participatiemiddelen dienen vooral te worden ingezet voor deze genoemde groep en niet of in ieder geval veel minder voor hen die prima zelf in staat zijn om op eigen kracht weer werk te vinden.
Wie – tijdelijk – geen werk heeft, moet toch op een verantwoord basisniveau kunnen leven en participeren. Voorzieningen dienen daarop gericht en afgestemd te zijn. Voorzieningen dienen ook zodanig te zijn dat een armoedeval wordt voorkomen. Financieel gezien moet werken aantrekkelijker zijn dan het ontvangen van een uitkering. Misbruik van voorzieningen gaat – direct of op termijn – ten koste van hen die het echt nodig hebben en wordt zoveel als mogelijk voorkomen en actief bestreden. Misbruik wordt bestraft.
Het hebben van schulden heeft grote impact zeker als die schulden zodanig zijn dat de problemen onoplosbaar worden. De SGP hecht er aan dat burgers die hulp nodig hebben, die hulp ook daadwerkelijk en op zo kort mogelijke termijn kunnen krijgen. Schuldhulpverlening en schulddienstverlening dienen voor elke burger die daaraan behoeft heeft, bereikbaar te zijn. De SGP heeft grote waardering voor Schuldhulpmaatje Ridderkerk, bevlogen en gepassioneerde burgers met hart voor de naaste!
Gezondheid en duurzaamheid
Gezondheid is een belangrijk goed. Dit wordt vaak pas echt beseft als de gezondheid het af laat weten. Tegelijkertijd zien we de laatste jaren dat steeds meer inwoners er een ongezonde levensstijl op nahouden. Men beweegt te weinig en eet ongezond. Goede voorlichting op scholen en elders is nodig om inwoners hier bewust van te maken. Ook verslaving vormt een ernstige bedreiging voor de gezondheid. Roken, alcohol, drugs en gokken maken vele slachtoffers. Daarom dient consequent gehandhaafd te worden op het alcoholverbod voor jongeren onder de 18, wordt het nulbeleid voor coffeeshops voortgezet en worden kansspelen zoveel als mogelijk teruggedrongen.
Dat er op het gebied van duurzaamheid / energie, ge- en verbruik iets moet veranderen zal inmiddels voor iedereen wel duidelijk zijn. We kunnen niet doorgaan met het verbruiken van de (fossiele) energiebronnen zoals we dat afgelopen decennia hebben gedaan. We hebben de verplichting onze kinderen en kleinkinderen ook een leefbare wereld achter te laten. De opgaaf waar we de komende jaren voor staan is fors en zal van iedereen (overheid en burgers) een inspanning vragen. Daarbij dient de overheid het goede voorbeeld te geven met weldoordachte, effectieve en efficiënte maatregelen. Daarnaast moet worden gezocht naar mogelijkheden voor gedragsbeïnvloeding want daar zit de grootst mogelijke winst. Alhoewel het natuurlijk bijzonder is dat veel inwoners en bedrijven– de positieve uitzonderingen daar gelaten – alleen geïnteresseerd lijken te zijn als er voldoende subsidie in het vooruitzicht wordt gesteld.
In 2017 is een eerste stap gezet in een betere sortering van ons afval, waardoor minder restafval wordt aangeboden en meer grondstoffen kunnen worden hergebruikt. Dit moet de komende jaren verder worden uitgerold. Dat zal ongetwijfeld nog de nodige “opstart” problemen geven maar uiteindelijk is dit wel de richting om de uitputting van grondstoffen te beperken.
Het vele vuurwerk dat ieder jaar rond oud en nieuw wordt afgestoken blijft een opmerkelijk fenomeen. Blijkbaar zijn volksgezondheid en duurzaamheid dan even van ondergeschikt belang. Het standpunt van de SGP daarover is ongewijzigd. Daarover kunnen we nu kort zijn.
Ruimtelijke ontwikkeling en wonen
De toekomstvisie die dit jaar door de Raad is vastgesteld biedt zeker op het terrein van ruimtelijke ontwikkeling en wonen de nodige uitdagingen en kansen. Met behulp van het uitvoeringsprogramma kan er gewerkt worden aan diverse verbeteringen die de kwaliteit van de leefomgeving in Ridderkerk ten goede zullen komen. Met verschillende projecten, zoals onder anderen het IAP en de visie P.C. Hooftstraat en omgeving, zijn we al goed op weg.
Er moet evenwicht zijn in het woningaanbod om alle doelgroepen te kunnen laten wonen. Afstemming met omliggende gemeenten is belangrijk. De demografische ontwikkelingen houden namelijk niet op bij de gemeentegrenzen. Diversiteit en betaalbaarheid van woningen moet in balans zijn of in balans worden gebracht. Bestaande koop- en huurwoningen moeten verder worden verduurzaamd. Nieuwe woningen worden zoveel als mogelijk energieneutraal gebouwd.
Nu de economie weer aan trekt zit ook de woningmarkt weer in de lift. Een aantal nieuwbouwprojecten is in een gevorderd stadium en oplevering vindt al gedeeltelijk plaats of zal de komende maanden plaatsvinden. Daarmee is de ruimte voor grootschalige nieuwbouw binnen de gemeente beperkt geworden. De nog open groene buffers in en rond de gemeente moeten gekoesterd en in stand gehouden worden.
Op Cornelisland is inmiddels meer dan 50% van de beschikbare grond verkocht of in optie uitgegeven. Ook daar lijkt het kerend economische tij een positief effect te hebben. Op Nieuw Reijerwaard worden momenteel door Van Gelder de eerste palen geslagen voor het nieuwe bedrijfspand. Mooi dat op deze wijze een gewaardeerd Ridderkerkse ondernemer voor Ridderkerk behouden kan blijven. Hopelijk komt er nu ook snel duidelijkheid over de optie voor 12 hectare grond van ontwikkelaar Heembouw in Nieuw Reijerwaard.
Financiën
Wederom ligt er een sluitend meerjarenperspectief voor de komende vier jaar. Kanttekening daarbij is wel dat zowel in 2018 als in 2019 nog ruim zes ton uit de dekkingsreserve 2004 wordt ontrokken. Maar in 2019 zou de begroting ook zonder deze onttrekking nog positief zijn, hetgeen overigens ook niet het geval zou zijn als het dividend van Eneco weg zou vallen. De structurele dekking die dit dividend oplevert is wat de SGP betreft een belangrijke afweging bij het al dan niet verkopen van de aandelen Eneco in 2018.
De gemeentelijke heffingen kunnen volgend jaar iets omlaag. En dat terwijl de woonlasten in vergelijking met de ons omringende gemeenten als Zwijndrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Barendrecht en Albrandswaard in Ridderkerk al het laagst zijn. De daling is weliswaar in absolute zin een beperkte maar toch een daling. Deze daling zou overigens nog iets groter kunnen zijn als de kosten voor kwijtschelding bij het minimabeleid worden ondergebracht in plaats van doorberekend aan de inwoners van Ridderkerk. Daarmee stellen we de kwijtschelding zelf absoluut niet ter discussie maar wel de vraag of dit een maatregel moet zijn in het kader van het minimabeleid of een kostenverhogende factor voor andere inwoners
Tot slot
Net als het college spreken wij de wens uit dat Gods zegen op onze arbeid mag rusten.
SGP fractie Ridderkerk.