6 november 2014

Algemene Beschouwingen 2014

Vaststelling van de Programmabegroting 2015; Algemene beschouwingen

(raadsvergadering 6 november 2014, agendapunt 3; alléén de uitgesproken tekst geldt)

Mw.d.Vz.,

"Optimaal of sub optimaal" is feitelijk de vraag die dit jaar boven de algemene beschouwingen van de SGP staat. Een vraag die alles te maken heeft met de wereld waarin wij leven en waarin velen proberen er het beste van te maken. En daar is uiteraard niets mis mee. Dat is ook de insteek waarmee de laatste weken en maanden door velen hard is gewerkt aan de transities in de zorg die bij leven en welzijn op 1 januari 2015 van start gaan. Nogmaals willen wij onze waardering uitspreken voor de inzet en het enthousiasme waarmee de ambtelijke organisatie met deze zaken aan de slag is gegaan.

Tegelijkertijd moeten we ook constateren dat in een optimale situatie al deze zorgverlening niet nodig  zou zijn geweest. Wie kent niet de woorden uit Genesis 1 waar we lezen dat na zes scheppingsdagen God alles zag wat Hij gemaakt had en zie, het was zeer goed.

Ik denk dat vrijwel iedereen het er wel over eens is dat daarvan momenteel geen sprake meer is. Het feit alleen al dat in Nederland zoveel mensen afhankelijk zijn van zorg is wat dat aangaat kenmerkend. En dat is uiteraard geen situatie die iemand wenst of bewust zoekt. Dit is iets wat velen in Nederland en in Ridderkerk lijkt te overkomen en duidelijk maakt dat wij in een gebroken wereld leven. Je hoeft de krant er maar op na te slaan om dit bevestigd te krijgen. De wereld lijkt soms letterlijk in brand te staan, en wat dat aangaat mogen we dankbaar zijn voor de relatieve rust die we in Nederland en Ridderkerk nog kennen. Hoewel ook hier de gevolgen van conflicten elders in de wereld hun weerslag hebben en soms diepe wonden slaan. Je zou er angstig van worden. Natuurlijk zijn er ook de mooie momenten, maar is het niet zo dat zorgen of problemen zich vaak al weer snel daarna aandienen? Gelukkig leert de Bijbel ons dat er uitzicht is op iets beters, iets veel beters. Met name in het laatste Bijbelboek Openbaring worden daarvan adembenemende vergezichten geschetst. Een nieuwe aarde waarop geen dood, geen verdriet, geen rouw en geen moeite meer zal zijn. Een wereld die weer zal zijn zoals deze in het begin was: "zeer goed".

Dit betekent overigens niet dat we hier en nu maar met onze armen over elkaar kunnen wachten tot het zover is. Zeker niet. De Bijbel leert ons ook dat wij hier op aarde een opdracht hebben, meerdere opdrachten zelfs. Allereerst de opdracht God lief te hebben boven alles. Dat kenmerkt ons politiek en bestuurlijk handelen. Maar ook de opdracht de naaste lief te hebben als onszelf. Dat is allereerst een opdracht aan een ieder van ons. Uiteraard moet de overheid een schild zijn voor de kwetsbaren in de samenleving maar dat is niet iets waar wij ons achter kunnen verschuilen, als deze opdracht tot ons klinkt. Dat maakt dat weloverwogen keuzes worden gemaakt waar het de ondersteuning voor die kwetsbare in de samenleving betreft. Keuzes voor een toekomstbestendig systeem zodat deze zorg ook in de toekomst mogelijk blijft. Dat betekent vaak geen keuze voor het maximale maar wel voor het optimale.

Een laatste opdracht die ik in deze wil noemen is de opdracht de aarde waarop wij nu leven te bewaren. Zeg maar: zuinig mee om te gaan. Dat maakt dat we bewust omgaan met het milieu, met afval, met energie en dat we de buitenruimte niet verwaarlozen.

Tenslotte voorzitter,

Ik moet gaan afsluiten. Veel onderwerpen die ook van belang zijn heb ik in deze korte tijd niet kunnen benoemen. In onze Algemene Beschouwingen hebben die onderwerpen meer aandacht kunnen krijgen. We komen vandaag vast nog terug op een aantal daarvan.

Rest mij nog namens heel de fractie, het college van Burgemeester en Wethouders, de raadsleden, de ambtelijke organisatie en allen die betrokken zijn bij het reilen en zeilen van onze gemeente van harte Gods zegen toe te wensen.