8 juni 2017
Afvalbeleid 2017-2021
Beter sorteren – geef uw afval toekomst
In Ridderkerk worden nog teveel waardevolle grondstoffen bij het restafval weggegooid. Zo zit er per inwoner jaarlijks nog 46 kg herbruikbaar papier in het restafval. Ook is er veel GFT en plastic in. Daarom heeft de gemeenteraad een nieuw afvalbeleid vastgesteld. Doel is om de hoeveelheid restafval per inwoner terug te brengen van 226 kg naar 100 kg per jaar. De SGP heeft hiermee ingestemd.
Bijdrage SGP
De SGP is de bijdrage aan het debat als volgt begonnen:
“De SGP hecht grote waarde aan het zuinig omgaan met grondstoffen. Al direct in het begin van de Bijbel vinden we de opdracht van God om de aarde te bouwen en te bewaren. Dat betekent enerzijds de aarde ontwikkelen met ons menselijk vernuft en anderzijds dat we zo omgaan met de aarde dat de natuur in stand blijft en ook het nageslacht nog voldoende grondstoffen ter beschikking heeft.
Vanuit deze opdracht is de SGP van mening dat restafval zoveel mogelijk dient te worden teruggedrongen en goede grondstoffen opnieuw te worden gebruikt. Om de landelijke doelstelling van 75% afvalscheiding te halen zullen de nodige inspanningen nodig zijn, want momenteel haalt Ridderkerk dat nog lang niet. Er is een trendbreuk nodig, want de hoeveelheid restafval per inwoner dient meer dan gehalveerd te worden.
Doorgaan op de huidige manier is dan ook geen optie. Sorteren van afval is de verantwoordelijkheid van de burger en voor de trendbreuk is het van belang dat de gemeente de inwoners een prikkel geeft om meer papier, GFT en PMD te gaan sorteren. De SGP staat achter de inzet van het afvalbeleid om de inwoners zoveel mogelijk gemak te geven door deze herbruikbare stromen aan huis op te halen. En de SGP begrijpt ook het beleid om de inwoners te stimuleren zo weinig mogelijk restafval te produceren door het wegbrengen van afval meer moeite te laten kosten.”
Veranderingen
Kern van het nieuwe afvalbeleid is omgekeerd inzamelen en betalen voor restafval. Omgekeerd inzamelen betekent dat de waardevolle grondstoffen thuis worden opgehaald. Elk huishouden krijgt een container voor GFT en een container voor oud papier. Het restafval dient in de laagbouw voortaan zelf te worden weggebracht naar een ondergrondse container in de buurt op loopafstand. Bij de hoogbouw komt maatwerk door het plaatsen van ondergrondse containers of rolcontainers voor GFT, oud papier en restafval. Alles wordt gefaseerd ingevoerd tot eind 2018. Binnen enkele maanden zal worden gestart met het elke week aan huis ophalen van de PMD zakken in plaats van tweewekelijks.
Voor beprijzing wordt diftar ingevoerd. Dat betekent een gedifferentieerd tarief waarbij per klepbeweging van de ondergrondse container voor het restafval een bedrag in rekening wordt gebracht. Toegepast wordt het principe dat “de vervuiler betaald”. Wie weinig restafval inlevert krijgt geld terug. Dat wordt ingevoerd vanaf 2019, nadat het hele afvalsysteem in werking is.
De totale kosten van de afvalinzameling kunnen bij goed sorteren omlaag gaan met circa een half miljoen euro per jaar. Er wordt wel eerst geïnvesteerd in nieuwe containers. Dat wordt gefinancierd uit de algemene reserve en niet via de afvalstoffenheffing bij inwoners in rekening gebracht.
Oud Papier
Voor de kerken en verenigingen is een verandering dat niet meer zelf oud papier wordt opgehaald of verzameld in een container. Wel blijven de inkomsten van het oud papier bestemd voor de kerken en verenigingen. Elk huishouden kan een keuze maken door de inkomsten te bestemmen voor een kerk of vereniging. Elke mini-container krijgt een chip en aan het eind van de inzameldag wordt de opbrengst gewogen en over de gekozen doelen verdeeld. De gemeente is hierover in overleg met de kerken en verenigingen.
Handhaving
Om bijplaatsing van afval rond ondergrondse containers tegen te gaan zal een vulgraad meting op de containers worden geplaatst. Wanneer de container voor 70% vol is gaat een signaal naar de gemeente dat de container dient te worden geleegd, zodat inwoners niet met een (over)volle container worden geconfronteerd. Ook komt er een schoonmaakploeg die eventuele bijplaatsingen opruimt. Er wordt nauw samengewerkt met bijzondere opsporingsambtenaren (BOA’s) om bijplaatsingen zoveel als mogelijk tegen te gaan. BOA’s mogen ook beboeten op illegale bijplaatsing van afval.
Participatie en conclusie
Inwoners hebben middels vier gehouden bijeenkomsten in de wijk de mogelijkheid gehad te participeren in de ontwikkeling van het plan. De SGP heeft het vertrouwen dat de gemeente het traject goed zal monitoren en indien nodig aanpassingen zal voorstellen in geval van kinderziekten en onvoorziene effecten. Onze fractie heeft gevraagd aan de wethouder om de vorderingen goed te communiceren aan de gemeenteraad en de inwoners.
Met het slot van de bijdrage van de SGP aan het debat sluit dit artikel af.
“Voorzitter, de SGP ziet in het plan een goede route naar een Ridderkerk met minder restafval en steunt het voorgestelde beleid. En de SGP roept de burgers op hun meewerking te verlenen. Want zij zijn het tenslotte die het resultaat tot stand kunnen brengen.”